کرایه تاکسی‌ در مشهد افزایش شد

اعضاء شورای شهر مشهد با افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های درون‌شهری موافت کردند براساس مصوبه شورا حداکثر افزایش نرخ کرایه خطوط ۱۳ و میانگین کل افزایش‌ها ۱۰ درصد است.

کرایه تاکسی‌ در مشهد افزایش شد

به گزارش مملکت آنلاین، در ابتدای پنجاه‌وهشتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای شهر مشهد که امروز، ۱۶ آبان، در تالار شهر برگزار شد، تذکر  مجید طهوریان عسکری، عضو شورا، در مورد عملکرد کند پروژه‌های عمرانی شهرداری، عدم فعالسازی گذر کتاب گلستان و عدم اهتمام در حوزه کتاب و کتابخوانی توسط رئیس شورای شهر مشهد قرائت شد.

همچنین در اواسط جلسه فاطمه سلیمی، عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد نیز در تذکری عنوان کرد: تذکر من در مورد نامه ارسالی تاریخ ثبتی ۱۴۰۱/۸/۱۱ در خصوص بازنگری، بازطراحی و بهبود ساختار سازمانی است که شهرداری به رئیس شورا ارسال کرده است. در این نامه بحث اصلاح ساختار سازمان فرهنگی و اجتماعی آمده است. حذف سه اداره و ۲ پروژه از ساختار سازمان و در مجموع پنج پست سرپرستی از ساختار اجرایی سازمان و بیش از ۴۰ مسئول امور، در همین دوره شورا اتاق می‌افتد. پنج قسمت سرپرستی در حال حذف شدن است و واقعا نسبت به این مساله گلایه دارم و می‌ایستم تا این اتفاق در حوزه فرهنگی نیفتد. 

ایمان فرهمندی، عضو شورای شهر مشهد نیز در این رابطه گفت: هشت پست هم از حوزه عمران و حمل‌ونقل  ترافیک  شده که نسبت به ان اعتراض داریم.

اعمال ماده ۹ قانون  نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمرانی و نظامی دولت

لایحه دوفوریتی اعمال ماده ۹ قانون  نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمرانی و نظامی دولت برای پروژه چپ‌گرد بزرگراه پیامبر اعظم(ص) به هاشمی رفسنجانی یکی از مصوبات امروز شورای شهر مشهد بود. املاکی که در مسیر این پروژه  قرار دارند و شهرداری علی‌رغم پیگیری نتوانسته است با مالکین به تفاهم برسد، ۱۳۰۰ متر است. به گفته مسئولان شهرداری ۱۵ میلیارد تومان  اعتبار هم برای تملک  لازم است که در سرفصل اعتبارات امسال شهرداری دیده شده است. 

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، در موافقت با ۲ فوریت این لایحه بیان کرد: پروژه چپ‌گرد بزرگراه پیامبر اعظم(ص) به هاشمی رفسنجانی یکی از پروژه‌های مهم ترافیکی است که با تاخیر هم روبه‌رو است. همه بر باز کردن گره‌ها و پیشرفت سریع تاکید داریم. یکی از مهمترین گره‌ها همین موضوع است. علی‌رغم پیگیری‌ها در ۲ سال گذشته با مالکین این سه ملک، تفاهم انجام نشده است.

حسن کریمدادی، رئیس کمیسون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر مشهد، در مخالفت با ۲ فوریت این لایحه بیان کرد: با سرعت بخشیدن به پروژه موافقم و خدمت بزرگی به مردم است اما قراداد این پروژه ۱۴۰۱/۲/۳۰ تمام شده است. چرا تا الان شهرداری فکری نکرده و حالا با فوریت لایحه می‌آورند؟ درست است اعمال ماده به نفع شهرداری است اما گاهی به ضرر شهرداری است به این دلیل مخالفم که باید از روی فرصت موضوع بررسی کارشناسی شود. 

حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد نیز در  موافقت با ۲ فوریت لایحه بیان کرد: آنجا محل ورودی شهر است. در محل پروژه  جاده به شدت دچار آسیب و باریک شده است. حالتی پیدا کرده که هر لحظه مخاطرات ترافیکی و تصادف در آنجا وجود دارد. اگر پروژه زودتر تمام نشود و اتفاقی رخ دهد، خودمان را نخواهیم بخشید. من در جریان هستم که شهرداری به شد، دنبال گرفتن رضایت بود اما موفق نشد و از سر ناچاری به دنبال اعمال ماده ۹ هستند.

افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری

افزایش نرخ کرایه خدمات انواع تاکسی‌های درون‎ شهری از دیگر مصوبات شورا بود که براساس آن به طور میانگین ۱۰ درصد  افزایش نرخ اعمال می‌شود.

ابراهیم علیزاده، رئیس کمسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد، در مورد این لایحه بیان کرد: قرار بود امسال نرخ کرایه تاکسی‌ها حدود ۳۵ درصد افزایش پیدا کند. ۲۵ درصد ابتدای سال انجام شد و ده درصد دیگر قرار بود از نیمه دوم انجام شود که الان هم با کمی تاخیر انجام می‌شود. 

فرهمندی، رئیس کمیسون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز در این باره گفت: در ابتدای سال براوردی که برای افزایش کرایه داشتیم ۳۵ درصد بود که در شورای حل اختلاف ۲۵ درصد تصویب شد و در همان جلسه  عنوان شد که افزایش بقیه کرایه نیز مورد تایید دوستان است و در لایحه‌ای جداگانه ارائه شود.

وی ادامه داد: این افزایش دست پایین است و حداقل‌ها را تامین می‌کند. در تاکسیرانی هیچ رایانه یا کمکی از جانب شهداری و دولت به تاکسیرانها ارائه نمی‌شود. مجموع درآمد و هزینه‌ها باید با یکدیگر متناسب باشد.حداکثر افزایش نرخ کرایه خطوط  ۱۳ درصد و میانگین کل افزایش‌ها ۱۰ درصد است.

سالی یکبار باید افزایش کرایه داشته باشیم

مهدی ناصحی، عضو شورای شهر مشهد در تذکری درخصوص این لایحه بیان کرد: سالی یکبار باید افزایش نرخ رقم بخورد. این موضوع تبعات زیادی به شهر تحمیل می‌کند. این خوب نیست که اول سال ۲۵ درصد و سط سال ۱۰درصد نرخ را افزایش دهیم. این یه ضرر مردم و تاکسیرانی است. 

احمد محبی، مدیر عامل تاکسیرانی شهرداری مشهد، در این خصوص گفت: افزایشی که امروز اتفاق می‌افتد، مربوط به امسال است. برای سال آینده در ماه‌های انتهایی سال لایحه تقدیم خواهیم کرد. 

عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در مورد این لایحه بیان کرد: میانگین حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد ه است  و ۱۲ هزار تاکسیران افزایش ۲۵ درصدی در نرخ کرایه‌ها داشتiاند. چرا بین این .دو گروه باید تفاوت باشد؟ نرخ کرایه تاکسی باید همان ابتدای سال حداقل ۳۵ درصد افزایش می‌یافت. 

مصوبه‌ای برای تامین کمبود واگن خط یک قطارشهری مشهد

مصوبه بعدی شورای شهر مشهد در مورد خرید واگن برای خط یک قطار شهری بود که ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در مورد این لایحه گفت: در خط یک قطار شهری ۱۲۰ دستگاه واگن نیاز داریم که از ابتدا با ۶۰ واگن راه‌اندازی شد. مصوبات متعدد داشتیم که شهرداری را برای خرید ۶۰ دستگاه دیگر مکلف کرده و  اقدامات اجرایی انجام شده اما به نتیجه نرسیده است.

برخی از مصوبات قبلی شورا در این خصوص اصلاح شدند تا روند تهیه این ۶۰ واگن آسان‌تر شود. طبق این مصوبه، شهرداری مشهد مکلف است با توجه به نیاز و ضرورت تکمیل ناوگان خط یک قطار شهری، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به عقد قرارداد تأمین ۶۰ دستگاه واگن سبک شهری(LRV) از طریق فراخوان عمومی اقدام نماید.

استفاده از ساختمان‌های بلااستفاده شهرداری برای ایجاد مراکز توانمندسازی و کارآفرینی

  طرح حمایت و توانمندسازی و توسعه‌ کارآفرینی و اشتغال‌زایی نیز در جلسه امروز شورای شهر مشهد به تصویب رسید که براساس آن شهرداری مشهد  مکلف است در راستای حمایت و توانمندسازی ، توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت محلی(کسب و کارهای خرد خانگی) در محلات هدف بازآفرینی شهر مشهد نسبت به بهره برداری فضاهای در اختیار شامل ساختمان‌های بلااستفاده مناطق و سازمان‌ها و... برای ایجاد مراکز توانمندسازی و کارآفرینی رویش نوین به سازمان عمران و بازافرینی شهری شهرداری(حداقل چهار ساختمان در سال) اقدام کند.

مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون ویژه توسعه بهسازی توس، در جریان بررسی این لایحه بیان کرد: طرحی با عنوان توسعه کسب‌وکارها و رونق بخشی به مشاغل محلی در حاشیه شهر مشهد به تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۸ در شورا  اعلام وصول شد. در کمیسیون‌ها که بررسی شد  گفتند که شهرداری مفاد این طرح را در آیین‌نامه‌های حوزه توسعه کسب  و کار بیاورد. یکی ۲ ماه دیگر از گذشت طرح یک سال می‌گذرد و هیچ اتفاقی نسبت به این موضوع نیفتاد و این طرح به تعبیری کنار رفت. یک بار با شما(رئیس شورا) مکاتبه کردم اما به معاونت مصوبات پاراف کرده بودید که چرا این اتفاق نیفتاده و حالا امروز طرحی دیگر در زمینه کسب و کار می‌آید. ضمن اینکه تاکید می‌کنم طرح جدید کار بسیار خوبی است و  در حوزه اشتغال نگاه حمایتی  داریم، اما این طرحی که یک سال از آن می‌گذر و بلاتکلیف در شورا و شهرداری است، چه زمانی قرار هست تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: قرار بود شهرداری نسبت به این طرح اقدام کند یا در آن آیین‌نامه و لایحه این موضوع را بیاورد که این اتفاق بعد از گذشت حدود یک سال هنوز رخ نداده است. بد نبود حالا که این طرح دارد ابلاغ می‌شود این طرح‌ها با هم ادغام می‌شد.

حدود  ۶۰۰۰ میلیارد تومان گردش سوغات زائر داریم

طهوریان عسکری خاطرنشان کرد: طبق آمار در مشهد حدود  ۶۰۰۰ میلیارد تومان گردش سوغات زائر داریم. دستگاه‌هایی که بر حوزه اقتصاد زائر نظارت می‌کنند، می‌گویند که در بعضی قلم‌ها تا ۹۰ درصد این محصولات مورد نیاز به مشهد وارد می‌شود. ما می توانیم در این زمینه برنامه داشته باشیم. 

لایحه نامگذاری معابر فرعی به نام شهدا نیز از دیگر مصوبات شورا بود که براسا آن معبر فرعی آیت‌الله شیرازی ۲۱ واقع در محدوده میدان شهدا با حفظ شماره به نام شهید "محمدتقی حبیبی"، معبر فرعی مهر ۹ واقع در مهرآباد ۲۱ با حفظ شماره به نام شهید "سیدحسین رفاهی"، معبر فرعی موعود ۲۶ واقع در بلوار حر با حفظ شماره به نام شهید "رسول قربانی"، معبر فرعی عمار یاسر ۲ واقع در خیابان عمار یاسر با حفظ شماره به نام شهید "حسین مومن" و معبر فرعی شهید هریری ۱۰ واقع در محدوده قاسم آباد با حفظ شماره به نام شهید "غلامرضا زارعی" نامگذاری شد.

اقاله قرارداد شرکت تجارت بین‌المللی ثابت کیش درخصوص تصفیه‌های لوکال نیز از دیگر دستورکارهای شورا بود که االبته بررسی آن در این جلسه شورا تمام نشد و به دلیل پیافتن زمان جلسه شورا، بررسی این لایحه به جلسات آینده موکول شد.

شهردار مشهد در انتهای جلسه و در جمع خبرنگاران  درمورد این لایحه اظهار کرد: از سال‌های گذشته یعنی در دوره قبل و اسبق شهرداری با یکی از سرمایه‌گذاران مبتنی بر یک فراخوان عمومی قرارداد احداث ۱۳ تصفیه خانه لوکال در شهر بسته شده است. سرمایه‌گذار توانایی اجرای این قرارداد را ندارد و در یک مرحله در دوره قبل،  تعداد ۱۳ تصفیه‌خانه به ۵ مورد تقلیل پیدا کرد، اما باز هم سرمایه‌گذار توانایی اجرا نداشته است. 

شهردار مشهد افزود: در این راستا ما دو کار می‌توانیم انجام دهیم؛ یکی اینکه همچنان زمین‌های مردم که سرمایه اصلی شهر است، در اختیار ایشان باشد و ایشان هم پروژه را اجرا نکند؛ یعنی زمین‌هایی که توسط کمیته‌های کارشناسی کنار خطوط انتقال پساب جانمایی شده و زمین‌های مرغوبی برای این کار هستند را همچنان فریز کنیم و در اختیار سرمایه‌گذار باشد. مورد بعدی این است که قرارداد را فسخ یا اقاله کنیم و زمین‌ها از ید سرمایه‌گذاری که توانایی اجرای این پروژه را نداد، خارج کنیم و با سایر سرمایه‌گذاران کار را ادامه دهیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر