کشت محصولات کشاورزی پر آب‌بر در قزوین ممنوع شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: رعایت الگوی کشت در کنار کاهش منابع آبی و بارش‌ها شرایط سختی را پیش روی تولید قرار داده و بر همین اساس، کشت محصولات آب بر تابستان سال آینده در این استان ممنوعیت خواهد داشت.

کشت محصولات کشاورزی پر آب‌بر در قزوین ممنوع شد

به گزارش مملکت آنلاین، محمدحسین عطایی با بیان این مطلب افزود: برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در کشت های تابستانه سخت گیرانه خواهد بود و کشاورزان نیز باید از هرگونه کشت محصولات غیر ضروری و خارج از الگوی کشت پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به فرونشست و شرایط ویژه منابع آبی زیرزمینی و همچنین کمبود بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل و سال‌های گذشته، تنها راهکار موجود رعایت الگوی کشت با اولویت در شهرستان بویین زهرا و سایر شهرستان های استان است.

عطایی با بیان اینکه بایستی با توجه به شرایط آب و هوایی و منابع موجود به سمت مدیریت بهینه منابع آبی گام برداریم، اظهار کرد: براساس برنامه اصلاحی الگوی کشت در سال زراعی جاری، ۲۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات کشاورزی، به ویژه محصولات راهبردی و کم آب بر می‌رود.

این مسوول تصریح کرد: در این طرح کشت‌های پاییزه تغییرات چندانی ندارد، اما کشت های بهاره و تابستانه تغییرات زیادی به همراه خواهد داشت و این تغییر تنها با هدف مدیریت منابع آبی استان خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: کشت محصولات کم آب بر با راندمان بالا و قیمت مناسب از جمله کشت های راهبردی است که درصدد توسعه و جایگزینی آن با سایر محصولات آب بر در اراضی کشاورزی استان هستیم.

عطایی یادآور شد: برنامه ابلاغی الگویی کشت براساس طرح‌ و کشت هایی الگویی و ترویجی تقریبا در استان آغاز و اجرایی شده و در این راه نیازمند مشارکت و همفکری تمامی دست اندرکاران، به ویژه بهره برداران و متولیان بخش و سایر دستگاه های اجرایی هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر