این نمک را نخرید / ابتلای نیم میلیون نفر در استان فارس به دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: نمک‌های موجود در بازار استان فارس که از دریاچه مهارلو تهیه شده‌اند، نه تنها باکیفیت و مناسب نیست، بلکه ۱۰۰درصد آلوده و غیربهداشتی است.

این نمک را نخرید / ابتلای نیم میلیون نفر در استان فارس به دیابت

به گزارش مملکت آنلاین، سیدوحید حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع پویش سلامت، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص کیفیت نمک مصرفی موجود در بازار و فروشگاه‌های استان بویژه نمک دریاچه مهارلو گفت: نمک دریاچه مهارلو اصلا بهداشتی نبوده و استفاده از آن به هیچ عنوان قابل قبول نیست و توصیه نمی‌شود.

او افزود: در سال‌های اخیر افرادی قصد سرمایه‌گذاری در این دریاچه با عناوین زیبایی مانند تولید بومی، اشتغالی محلی و ... را داشتند، اما مجموعه دانشگاه علوم پزشکی با همکاری استانداری فارس اجازه بهره‌برداری از این دریاچه را صادر نکرد و نمی‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تاکید بر اینکه نمک دریاچه مهارلو ۱۰۰ درصد آلوده است، گفت: این دریاچه محل تجمع فاضلاب و مجموع ضایعات و پساب‌های غیربهداشتی است، به همین دلیل اجازه ندادیم و نمی‌دهیم که نمکی از این دریاچه استخراج شود. 

او تاکید کرد که تنها نمک مورد تایید مجموعه علوم پزشکی، نمک‌های موجود در بازار با بسته‌بندی قابل تایید وزارت بهداشت و دارای سیب سلامت است.

ابتلای حدود نیم میلیون نفر جمعیت بالای ۲۵ سال فارس به دیابت

در ادامه این نشست، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به شمار مبتلایان به بیماری فشار خون بالا در جهان گفت: حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون نفر به پرفشاری مبتلا هستند و این بیماری سالانه باعث مرگ ۱۰.۷ میلیون نفر در جهان می‌شود.

 عباس رضاییان‌زاده همچنین با اشاره به اینکه دیابت مهمترین علت نابینایی، قطع عضو و نارسایی مزمن کلیه محسوب می‌شود، افزود: بیش از ۵۳۷ میلیون نفر در دنیا و بیش از هفت‌میلیون نفر در کشور ما به دیابت مبتلا هستند.

او یادآور شد: طبق برآورد‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تقریبا ۳۵ درصد جمعیتِ بالای ۱۸ سال فارس به فشارخون بالا و ۱۴.۵ درصد جمعیتِ بالای ۲۵ سال استان به دیابت مبتلا هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیش بینی می‌شود بیش از یک میلیون نفر در جمعیت بالای ۱۸ سال فارس به فشارخون بالا و بیش از ۴۰۰ هزار نفر در جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا باشند که البته تاکنون ۴۳۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا و ۲۱۵ هزار بیمار مبتلا به دیابت در دانشگاه شناسایی شده‌اند.

پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ در تمام ایستگاه‌های اجرای طرح استان فارس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر