خرید تضمینی گندم در نیشابور به ۱۵ هزار تن نزدیک شد

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: خردادماه امسال در شهرستان نیشابور ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن گندم خریداری شده که به نسبت پارسال ۱۳ درصد افزایش خرید داشته است.

خرید تضمینی گندم در نیشابور به ۱۵ هزار تن نزدیک شد

به گزارش مملکت آنلاین، علی مبارکی، ۷ آذرماه، در همایش سلامت و امنیت غذایی که در فرهنگسرای سیمرغ این شهرستان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت تولید محصول سالم اظهار کرد: تولید محصول سالم در گرو سلامت خاک، آب وهوا است.

وی با اشاره به وضعیت خرید گندم در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با وجود تمام ناملایماتی که سال‌های گذشته مانند خشکسالی و سرما در بخش کشاورزی اتفاق افتاد، بازهم قسمت عمده‌ای از نیاز کشور توسط کشاورزان زحمتکش تأمین شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خاطرنشان کرد: امسال در کشور حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده که این عدد پارسال در شهرستان نیشابور ۱۳ هزار و ۵۵۰ تن و امسال نیز ۱۴ هزار ۸۰۰ تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۳ درصد افزایش خرید گندم در مقایسه با پارسال داشته‌ایم، به وضعیت بارندگی‌های شهرستان اشاره کرد و افزود: پارسال در شهرستان نیشابور حدود ۴۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین دراز مدت و امسال از مهرماه تا اوایل آذرماه نسبت به میانگین درازمدت حدود ۶۰ درصد کاهش نزولات جوی را داشته‌ایم.

مبارکی با تأکید بر اینکه باید کشاورزی خود را با اقلیم موجود وفق دهیم، گفت: خوشبختانه در شهرستان نیشابور برنامه‌های منسجم و خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی سموم مصرفی در بخش کشاورزی دارای پروتکل‌های خاصی هستند که توسط کارشناسان به بهره‌برداران منتقل می‌شود، هرساله آزمایش‌هایی از باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌پذیرد.

مبارکی اذعان کرد: در بخش کشاورزی حدود ۶۰۷ عامل خسارت زا در تولیدات بخش کشاورزی دخیل هستند که باعث کاهش ارزش اقتصادی محصول نهایی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در این همایش گفت: امروزه امنیت و سلامت آب، خاک و هوا بسیار مهم است و اگر این سه موضوع سرفصل فعالیت‌ها قرار بگیرد، امنیت غذایی تأمین می‌شود.

مجید درّودی افزود: کشور ایران جزء سه کشور دنیا در تأمین منابع سموم ارگانیک و جزء بهترین تولید کننده‌های نفت و گاز جهان است و منابعی غنی از گوگرد، زغال سنگ فراوان، نیتروژن و پتاسیم و فسفر در اختیار دارد که می‌توان از این ظرفیت به بهترین نحو برای تأمین امنیت غذایی استفاده نمود.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت جوانان و فارغ‌التحصیلان علوم پایه، کشاورزی در قالب فعالیت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت: برای اینکه معضلات به راحتی حل شود مسئولان باید دست جوانان را بگیرند و از ظرفیت علمی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان توانمند استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در پایان گفت: اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و پرسنل غذا و دارو در اختیار سازمان‌های مختلف مربوط به بحث کشاورزی، آب و منابع طبیعی هستند تا با همکاری هم و با برگزاری همایش‌های این چنینی بتوانیم در راستای رفع مشکلات گام‌های مؤثری برداریم.

این همایش با آموزش‌های متخصصینی از جهاد کشاورزی، علوم پزشکی و انجمن بیولوژیک کشور پایان یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر