اورمیه ۲۰۲۰ نزدیک است؛ لزوم توجه به زیباسازی شهر

مارال امیری

اگر نگاهی به زیبایی و تمیزی شهر اورمیه بیاندازیم خواهیم دید که به این مهم اهمیت زیادی داده نشده است؛ از مناظر نازیبای کمربندی به‌خصوص حوالی ترمینال گرفته تا اطراف ناخوشایند اماکن تاریخی و گردشگری این سخن را تأیید خواهد کرد.

اورمیه ۲۰۲۰ نزدیک است؛ لزوم توجه به زیباسازی شهر

به گزارش مملکت آنلاین، زیبایی و تمیزی یک شهر و یا حتی یک روستا به طور حتم باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی به آن منطقه خواهد شد. گردشگری که وارد شهری می‌شود و از تمیزی و زیبایی آن لذتی دوچندان می‌برد، همه جا از جاهایی که بازدید کرده است تعریف و تمجید خواهد کرد. در کنار آن خوش‌خلقی و خوش‌رفتاری مردم آن شهر و دیار نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

با توجه به اهمیت جذب توریست و نزدیکی سال ۲۰۲۰ که به نام اورمیه ۲۰۲۰ نام‌گذاری شده، اگر نگاهی به زیبایی و تمیزی شهر اورمیه بیاندازیم خواهیم دید که به این مهم اهمیت زیادی داده نشده است. از مناظر نازیبای کمربندی به‌خصوص حوالی ترمینال گرفته تا اطراف ناخوشایند اماکن تاریخی و گردشگری این سخن را تأیید خواهد کرد.

وقتی گردشگری از کمربندی گذر کند، با مناظری همچون قراضه‌فروشی، تانکر فروشی، جمع‌آوری‌کنندگان خرده‌نان، آهن‌پاره و ... روبرو خواهد شد. در کنار آن در مسیر خود و تقریباً در اکثر خیابان‌ها میوه‌فروشان سیاری را خواهد دید که هر کجا دلشان می‌خواهد ایستاده و مشغول کسب هستند. این در حالی است که نه مالیاتی می‌دهند و نه اجاره‌ای و به نوعی حق‌خوری فردی است که مغازه‌ای از میادین فروش میوه اجاره کرده و اجاره و مالیاتش را هم پرداخت می‌کند. در کنار آن اغذیه‌فروشان سیار نیز در همه جا بساط خود را پهن کرده‌اند. از موارد قابل ذکر دیگر می‌توان به محوطه و اطراف مکان‌های تاریخی و گردشگری شهر اورمیه اشاره نمود که برخی از آن‌ها با دکه و بنرها و ... چنان محاصره شده‌اند که تاریخی و گردشگری بودن آن‌جا را به‌ کل فراموش کرده‌ایم. به عنوان مثال اگر به اطراف مسجد تاریخی سردار در خیابان امام (ره) نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که دکه‌ی روزنامه‌فروشی، بنرهای تبلیغاتی، دست‌فروشان و... بهتر از خود مسجد دیده می‌شوند.

در یکی از مهمترین میادین شهر اورمیه که به میدان ولایت‌فقیه نام‌گذاری شده است، ورودی بازار تاریخی شهر قرار دارد. بازاری که قرار است در اطراف آن پاساژ و یا بازاری جدید ساخته شود که این هم به نظر می‌آید غیرمعمول می‌باشد و از منزلت بازار سنتی شهر خواهد کاست. حال در ورودی این بازار سیگارفروشان و غذاخوری‌های کاملاً بهداشتی! دل‌آزاری خاصی را به هر رهگذری می‌بخشد به‌جز کسانی که داد می‌زنند و دنبال مسافر برای شهرهای همجوار هستند و این سوال پیش می‌آید که آیا این مکان با ترمینال مناسبتی دارد؟ جایی که به خاطر وجود چندین ایستگاه تردد خانواده‌ها را نیز می‌توان دید و بایستی بهداشتی‌تر، امن‌تر و زیباتر باشد.

در بعضی مکان‌ها تندیس‌ها و مجسمه‌های نصب شده است که بعضاً وجود درختان و یا قرار گرفتن در مکانی که بسته‌تر است و فضایی برای عکاسی گردشگر و یا بهتر دیده شدن آن مکان وجود ندارد و نازیبا دیده می‌شود. در کل می‌توان گفت اغلب پس‌زمینه مناسبی برای بهتر دیده شدن و عکس گرفتن ندارند.

توجه جدی به نماسازی ساختمان‌ها نیز بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد به طوری که با کمی حمایت می‌توان باعث شد تا مالکین خانه‌های تاریخی با ارزش را تخریب ننمایند و ضمناً ساختمان‌های تازه ساخته شده نیز نماهایی مناسب با فرهنگ این مرز و بوم بسازند.

آری این‌ها نمونه‌هایی بسیار کوچک از این شهر نام‌آشنای دیار آذربایجان و کشور عزیزمان ایران می‌باشد که با توجه و دقت بیشتر همه مردم و مسئولین عزیز باعث زیباتر، بهداشتی‌تر‌ و تمیزتر شدن آن خواهد شد. خود مردم نیز با رعایت برخی موارد ابتدایی کمک بزرگی به تمیزی و زیبایی شهرمان خواهند کرد. به امید روزهایی همیشه سرسبز برای این باغ شهر و دیار مهربانی‌ها.

عجله باید کرد؛ ارومیه ۲۰۲۰ از راه می‌رسد!

ارسال نظر