خسارت نزدیک به ۲هزار هکتار از باغات انار استهبان

امسال یک هزار و ۹۶۵هکتار از باغات انار استهبان به دلیل گرمای شدید و تدوام آن دچار سوختگی و ترکیدگی میوه شدند و این اتفاق موجبات خسارت ۹میلیارد تومانی به باغداران در این شهرستان را فراهم کرد.

خسارت نزدیک به ۲هزار هکتار از باغات انار استهبان

به گزارش مملکت آنلاین، مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان در این باره گفت: با وجود خسارت ۹میلیارد تومانی به علت گرمای بی‌سابقه هوا و تداوم آن در سال جاری به ۲۰درصد از باغات انار، پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، حدود ۶۵ هزار تُن محصول انار از باغات شهرستان برداشت و روزانه روانه بازار شود.

اعیان منش افزود: سطح باغات بارور شهرستان ۲۵۳۸هکتار و غیر بارور ۲۳۹ هکتار است که عمده ارقام زیر کشت، رباب و فاروق با متوسط عملکرد ۲۵تُن در هکتار است که رقم فاروق ایج شهرت کشوری و جهانی دارد و به کشورهای ازبکستان،آذربایجان، بلاروس، ارمنستان، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال جاری یک هزار و ۹۶۵هکتار از این باغات به علت گرمای شدید و تدوام آن دچار سوختگی میوه شده‌اند که این عارضه موجب کاهش مرغوبیت و بازارپسندی میوه شده و باعث می‌شود پوست میوه‌هایی که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار می گیرند، در اثر شدت تابش، سوخته و سیاه، آب دانه‌ها تبخیر و موجب کاهش میزان آب میوه انار شوند و در صورت شدت باعث ترکیدگی آن می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان یادآور شد: به منظور جلوگیری از خسارت گرمازدگی و تنش درختان میوه در باغات انار، اقداماتی از قبیل ایجاد سایبان در باغات، هرس و تربیت اصولی درختان، انجام دور آبیاری منظم، حفظ پوشش ملایم از علف‌های هرز در کف باغ، استفاده از کائولین، تغذیه صحیح از جمله استفاده از ترکیبات پتاسیمی و محلول پاشی با ترکیبات اسید آمینه مؤثر است.

اعیان‌منش گفت: نیاز است اقدامات مدیریتی پس از برداشت محصول از جمله انتقال محصول به مکان مناسب با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های پاییزه، انجام عملیات چالکود با توجه به آزمون خاک، انجام عملیات به موقع و صحیح هرس، استفاده از فروت ست از زمان رشد برگ‌های اولیه تا قبل از تشکیل میوه، جمع‌آوری و سوزاندن میوه‌های آلوده از باغ انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان از آغاز برداشت انار در سطح ۲هزار و ۷۷۷هکتار از باغات انار شهرستان استهبان، از اواسط مهرماه تا اواسط آبانماه خبر داد و گفت: باغداران بایستی هرساله نسبت به بیمه محصولات باغی خود اقدام کنند تا بخشی از هزینه خسارت وارده شده جبران شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر