تولید ۱۲۵۰ تن ماهی در استان خراسان شمالی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید ماهی سردابی و گرمابی طی ۶ ماهه اول امسال در استان به هزار و ۲۵۰ تُن رسیده که ۱۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

تولید ۱۲۵۰ تن ماهی در استان خراسان شمالی

به گزارش مملکت آنلاین، جواد شریفی اظهار کرد:‌ نیمه نخست پارسال یکهزار و ۸۰ تن انواع ماهی از مزارع گرمابی و سردابی استان برداشت شده بود که امسال به ۱۷۰ تن افزایش یافت.

وی افزود: در مجموع در سال گذشته در این استان ۲ هزار و ۸۶۵ تن انواع ماهی تولید شد که امسال بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به حدود سه هزار تن خواهد رسید.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: ۹۹ مزرعه پرورش ماهی گرمابی و ۱۰۱ مزرعه پرورش ماهی سردابی در این استان وجود دارد و بیشترین تولید ماهی نیز مربوط به مزارع گرمابی در نیمه دوم سال است.

پیش بینی تولید ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی

وی گفت: در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه انواع ماهی زینتی در این استان تولید شد که پیش بینی می کنیم امسال به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

شریفی با بیان اینکه آمور، کپور، فیتوفاگ و قزل آلا بیشترین ماهی تولیدی خراسان شمالی است، افزود: ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت می کنند و بیشترین فعالان این بخش مربوط به شهرستان های شیروان، بجنورد و اسفراین و کمترین نیز مربوط به شهرستان راز و جرگلان است.

وی اظهار کرد:‌ پرورش ماهیان زینتی در ۲۰ واحد صنعتی و واحدهای کوچک مشاغل خانگی در این استان انجام و سود خوبی عاید مجریان می شود.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: تکثیر و پرورش ماهیان آکواریومی فعالیت اقتصادی زودبازده دارد و هزینه تولید آن نسبت به سایر طرح های تولیدی در بخش کشاورزی کمتر است و همین عوامل موجب افزایش سود در این بخش از تولید می شود.

وی تاکید کرد: بازار فروش این بخش از تولید مناسب است و زمینه اشتغالزایی خوبی را ایجاد می کند، بنابراین توصیه می شود تا جوانان به این بازار ورود کنند.

شریفی، با بیان اینکه مراکز استان در قالب تکثیر ماهیان زینتی آب شیرین فعالیت می کنند، تصریح کرد: مهم‌ترین گونه های پرورشی در استان شامل انواع سیچلایدها، گوپی، مولی و پلاتی است.

وی اشتغال و درآمدزایی را زا مزایای توسعه بخش پرورش ماهی دانست و گفت: رویکرد توسعه این استان بر مدار کشاورزی است و همزمان از آب ذخیره استخرها برای پرورش ماهی و کشاورزی استفاده می کنند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه منابع‌ آبی استان برای پرورش ماهیان گرمابی و سردابی مناسب است تصریح کرد که ظرفیت و پتانسل تولید انواع ماهی در استان وجود دارد و از بهره برداران بخش کشاورزی، جوانان دانش آموخته این بخش می خواهیم در این بخش ورود پیدا کنند چرا که درآمد زایی خوبی خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر