۲۴۰ هزار نفر در کشور در حوزه آبزیان اشتغال دارند

رئیس سازمان شیلات از تولید یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور خبرداد.

۲۴۰ هزار نفر در کشور در حوزه آبزیان اشتغال دارند

به گزارش مملکت آنلاین، سیدحسین حسینی گفت:  سال گذشته یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شده که از این میزان ۷۰۲ هزار تن متعلق به صید و صیادی و ۵۵۶ هزار تن نیز مربوط به آبزی‌پروری است.

وی افزود: تنوع گونه های آبزی پروری در دنیا بسیار زیاد است. در کشور ما علاوه بر تولید میگو و ماهی، ۲۰ گونه آبزی پروری را در ۱۴ مزرعه در حوزه گیاهان آبزی داریم که مصرف بهداشتی و نهاده دامی دارد. شرکت های دانش بنیان هم فعالیت های خوبی در این حوزه داشته اند.

رئیس سازمان شیلات اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، امکان تولید ۴.۵ میلیون تن ماهی در قفس در کشور وجود دارد. ما تولید ۵۰۰ هزار تن را در برنامه داریم.

وی اضافه کرد: برای ورود به پرورش ماهی در قفس موضوع اساسی نهاده و بچه ماهی است. تولید بچه ماهی نیاز به دانش بیوتکنولوژی دارد و زمان بر است. از ۲۰ سال پیش در این بخش فعالیت شده  و امسال به بیوتکنولوژی بچه ماهی دست یافته ایم و برای تولید ۵۰۰ هزار تن ماهی در قفس به یک میلیارد بچه ماهی نیاز داریم. امکان تولید این میزان زمانی محقق می شود که دستاورد علمی بیوتکنولوژی، تجاری سازی شود و فعلا  در این بخش نیاز به واردات داریم.

حسینی گفت: از ۱۳۰ قفس به ۳۵۰ قفس رسیده ایم  و اکنون ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن ماهی در قفس را داریم.

وی ادامه داد: با تدوین برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده تا افق ۱۴۰۴، تولید آبزیان و صید و صیادی از یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن کنونی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد و برای تحقق این هدف شرکت های دانش بنیان و مجموعه های تحقیقاتی پای کار آمده اند و سرمایه گذاری هایی در این بخش انجام شده است. ۳۰ درصد از افزایش تولید از طریق ارتقای بهره وری محقق می شود.

وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی جهت تولید سالانه ۱۶۰ هزار تن میگو و ۳۰ هزار تن جلبک و گیاه دریایی شده است و در حال حاضر ۲۴۰ هزار نفر در حوزه شیلات اشتغال دارند که با اجرای این برنامه ها این میزان به دو برابر ارتقا پیدا می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر