خرداد سال آینده، دو ایستگاه مترو تهران افتتاح می‌شود

مجری خط هفت مترو تهران اعلام کرد: ایستگاه‌های شهید دادمان و میدان کتاب که دو ایستگاه پایانی بخش منتهی‌الیه شمالی این خط محسوب شده و به‌ترتیب در اسفند سال جاری و خرداد ۱۴۰۲ افتتاح می‌شوند، ‌ به لحاظ نوع معماری و استفاده از هنر نورپردازی محیطی، ‌ویژگی‌های خاصی داشته و نظر مسافران را جلب می‌کنند.

خرداد سال آینده، دو ایستگاه مترو تهران افتتاح می‌شود

به گزارش مملکت آنلاین از شرکت مترو تهران و حومه، یاشار لطفی افزود: این نوع معماری ‌نشأت گرفته از رویکرد اهمیت به معماری ایرانی - اسلامی بوده و البته همخوانی با بافت محدوه‌های پیرامونی ایستگاه‌های مذکور نیز در طراحی‌ها لحاظ شده است.

وی تاکید کرد: طراحی اولیه ایستگاه‌های شهید دادمان و میدان کتاب در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت؛ اما با توجه به اهمیت به‌روزرسانی طرح‌های معماری ایستگاه‌ها و فضاهای شبکه مترو در محیط‌های شهری، ‌ طرحهای اولیه طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مورد بازنگری قرار گرفت.

مجری خط هفت مترو تهران گفت: طرح معماری این ایستگاه با نگاه به معماری سنتی و فرهنگ ایرانی - اسلامی همچنین ترکیب مصالحی چون سنگ و آجرهای لعاب‌دار، فضای خاصی در داخل ایستگاه ایجاد کرده است؛ این نگرش پست مدرن به معماری ایرانی، توانسته است در بافت مدرن محدود شهرک قدس، اصالت معماری بومی را به ظهور برساند.

وی افزود: معماری این ایستگاه از حیث استفاده از آجر لعابدار و فرم قوسی سقف، علاوه بر زیبایی محیطی، بسیار مقرون به صرفه بوده و ماندگاری بالا و هزینه نگهداری پایین در کنار مقاومت مقابل حریق، وجه تمایز آن است؛ از طرفی نورپردازی و طراحی داخلی در ایستگاه‌های مترو با توجه به عدم دسترسی به محیط بیرونی و نور طبیعی، عنصر مهم و تأثیرگذاری است که حس متفاوتی در هنگام عبور و مرور مسافران ایجاد می‌کند.

لطفی به معماری ایستگاه میدان کتاب اشاره کرد و افزود: طراحی ایستگاه میدان کتاب با توجه به موقعیت قرارگیری ایستگاه در مجاورت بافت و مراکز جدید شهری، بر این اساس صورت گرفته و فضاهای موجود هم از نظر کیفیت و هم از نظر معماری و زیبایی‌شناسی طوری طراحی شده است که از مصالح مدرن برای اولین بار در ایستگاه‌های مترو استفاده شود؛ از شاخصه‌های طراحی این ایستگاه مترو می‌توان به معماری مدرن و استفاده از دیوارها با نمای بتن اکسپوز و سازه فضا کار در سقف علاوه بر استفاده از فرم قوسی به عنوان نمای اصلی اشاره کرد که در عین سادگی، زیبایی و اقتصادی بودن، با نگرش بر پایداری جایگزین مصالحی چون سنگ انجام شده است.

وی تاکید کرد: این نوع طراحی می‌تواند تأثیر بسزایی در تعمیر و نگهداری فضاهای ایستگاهی در مدت زمان بهره‌برداری داشته باشد. همچنین ایده نورپردازی با الهام از طرح صاعقه صورت گرفته و سعی بر اشاره به محیط بیرون دارد. تلفیق نور و مصالح معماری با هم، در جهت تاکید روی ساختار معماری و ترکیب شیشه و بتن اکسپوز به کار رفته است تا علاوه بر حفظ فرم معماری و کاهش هزینه‌ها، از مصالح روز و با کیفیت بهره‌برداری شده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر