اولین رویداد مد و لباس اصفهان آغاز شد

اولین رویداد مد و لباس اصفهان به‌عنوان جشنواره‌ای برای عرضه برندهای مطرح بانوان با تأکید بر حوزه حجاب و عفاف، از امروز ششم بهمن در هتل عباسی آغاز شد و تا نهم بهمن‌ماه پذیرای بازدیدکنندگان است.

اولین رویداد مد و لباس اصفهان آغاز شد

به گزارش مملکت آنلاین، سجاد لطفی، دبیر کارگروه سامان‌دهی و لباس کشور در حاشیه افتتاح رویداد مد و لباس اصفهان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سومین نمایشگاه با عرضه مستقیم در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی در اصفهان، اظهار کرد: تفاوت این نمایشگاه با سایر رویدادها این است که این نمایشگاه با محوریت کارگروه مد و لباس استان برگزارشده و این یعنی همه دستگاه‌ها عزم بر حمایت و عرضه پوشاک ایرانی اسلامی دارند که این هم‌افزایی و هماهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است و از سوی دیگر رویداد با اجرا و کمک بخش خصوصی و مردمی برگزار می‌شود .

او ادامه داد: این نمایشگاه، سومین رویداد کارگروه استانی است که بعد از همدان و کرمانشاه، در اصفهان برگزارشده و سطح نمایشگاه استان اصفهان به تأیید ناظران ما از رویدادهای قبل بالاتر بوده است. امیدواریم که در رویدادها و نمایشگاه‌های بعدی سطح عرضه و ارائه مد و لباس توسط مؤسسات خصوصی دیگر بالاتر باشد، زیرا  در این حوزه انحصاری وجود ندارد و ما از حضور و فعالیت مؤسسات خصوصی در حوزه مد و لباس استقبال می‌کنیم و آماده برگزاری ماهانه این نمایشگاه‌ها در استان‌های کشور هستیم.

لطفی بااشاره به اینکه در استان اصفهان تولیدکنندگانی بودند که به علت کمبود فضا نتوانستند در این رویداد شرکت کنند، افزود: به همین دلیل ما آمادگی داریم که در صورت وجود ظرفیت در اصفهان، مجوز برای برگزاری رویداد مدل لباس دیگری را صادر کنیم زیرا یکی از سیاست‌های اصلی ما ترویج و حمایت از حوزه مد و لباس اسلامی، ایرانی است و یک کارهای مؤثر و ایجابی در ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، همین نمایشگاه‌ها است.

دبیر کارگروه سامان‌دهی مد و لباس کشور تأکید کرد: در برگزاری این رویدادها نظارت‌های پیشینی وجود دارد و یکی از این نظارت‌ها این است که همه تولیدکنندگان باید دارای مجوز شیما، یعنی شناسه یکپارچه مد و لباس ایران باشند این نشان، استانداردها و چهارچوب‌هایی ازنظر پوشانندگی و سازگاری با مؤلفه‌های فرهنگی، اجتماعی کشور دارد  که در بررسی که امروز از نمایشگاه داشتیم، مورد متناقض دیده نشد. بااین‌وجود هرروز از نمایشگاه بازدید می‌شود و مردم هم می‌توانند مواردی که با مؤلفه‌های حجاب ایرانی اسلامی ناسازگار است را به ناظران گزارش دهند.

او با بیان اینکه حوزه طراحی پارچه و لباس جزو حوزه‌های دانش‌بنیان است، ادامه داد: به این معنا که طراحی لباس و پوشاک با محوریت یک دانش انجام می‌شود و می‌تواند جزو رشته‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق در نظر گرفته شود. در حال حاضر یک خلأ آئین‌نامه‌ای در این حوزه وجود دارد که در حال برطرف کردن آن  به‌وسیله تدوین «آئین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه طراحی لباس» هستیم که بعد از تأیید آن و هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این شرکت‌ها هم در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته‌شده و بتوانند از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

لطفی با بیان اینکه صاحب‌نظر تخصصی و مسئول مستقیم و موضوع قیمت در حوزه مد و پوشاک، اصناف هستند، تصریح کرد: ارزان بودن، متناسب بودن و توان مشتری به‌ویژه در حوزه پوشاک ایرانی اسلامی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا قشر محجبه و افرادی که تمایل به استفاده از پوشاک ایرانی اسلامی دارند، متقبل هزینه‌های بیشتر و حتی گاه ۲ یا ۳ برابری می‌شوند و وظیفه حاکمیت و سایر دستگاه‌ها در حوزه تنظیم بازار این است که با انجام حمایت‌های ویژه از ابتدای زنجیره تولید، محصول نهایی را باقیمت کمتری به دست مشتری برسانند و این مسئله همواره دغدغه و مورد تأکید ما بوده است. یکی از اعضای اصلی کارگروه مد و لباس، وزارت صمت و نهادهای صنفی هستند که این دو بازیگر اصلی باید اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند، لذا موضوع قیمت پوشاک به‌تنهایی از مجرای کارگروه مد و لباس قابل‌پیگیری نیست، اگرچه ما به جد پیگیر این موضوع بوده و از بخش‌های مختلف آن را پیگیری می‌کنیم.

او ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که به‌شدت پیگیر انجام آن هستیم، موضوع تبدیل چادر به کالای فرهنگی است که حتی در مجلس هم پیگیری شده تا با همکاری دولت و مجلس این موضوع در بودجه ۱۴۰۲ دیده‌شده و به قشر محجبه و چادری کمک شود.

لطفی افزود: دستورالعمل شاخص‌های شیما که پیوست فرهنگی حوزه پوشاک ما محسوب می‌شود به سامانه جامع تجارت الحاق شده و تمام تولیدکنندگان عمده در این حوزه باید شناسه شیما را دریافت کنند، ما نیز پیگیر مشوق‌هایی هستیم که این تولیدکنندگان بتوانند از تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

دبیر کارگروه سامان‌دهی مد و لباس کشور با بیان اینکه امسال اولین مدرسه طراحی را افتتاح کردیم، گفت: آمادگی داریم که در دیگر استان‌ها نیز این مورد را اجرا کنیم و در این راستا از استان اصفهان با توجه به اینکه بیشترین تعداد طراح دارای کد پس از تهران را دارد، دعوت می‌کنیم که در این زمینه نیز پیشران باشد.

شایان ذکر است، برگزاری رویداد مد و لباس اصفهان که توسط کارگروه مد و لباس استان و شرکت تعاونی حامیان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از امروز ۶ تا ۹ بهمن در هتل عباسی آغاز شد، اگرچه به‌خودی‌خود، اتفاق مثبت و به‌جایی است اما به نظر می‌رسد هنوز هم در برگزاری آن بی‌دقتی می‌شود. بی‌نظمی در اجرا، مناسب نبودن فضا و عدم توجه به چینش درست غرفه‌ها، عدم تهویه مناسب و قیمت بالای کالاهای عرضه‌شده، از موارد موردانتقاد بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود. بااین‌همه امید است این رویداد آغاز راهی باشد برای توجه به صنعت مد و پوشاک به‌ویژه در اصفهان که زمانی قطب صنعت نساجی در کشور بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر