بارندگی در استان مازندران نزدیک به نصف شد

طبق داده‌های آماری از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ؛ مازندران مهر ماه را به عنوان نخستین ماه از فصل زراعی جدید ،با ۴۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه بلند مدت پشت سر گذاشت.

بارندگی در استان مازندران نزدیک به نصف شد

به گزارش مملکت آنلاین، براساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور که هواشناسی مازندران آن را منتشر کرده است، در نخستین ماه از فصل زراعی جدید یعنی در مهرماه امسال ۴۳ میلیمتر باران در مازندران به ثبت رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷۲ میلیمتر بوده حدود ۴۰ و در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن نیز که حدود ۵۳ میلیمتر بوده حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین دمای هوای مهرماه در مازندران ۱۹.۲ درجه سلسیوس بود که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۶.۶ درجه سلسیوس بود، ۲.۶ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن که ۱۶ درجه سلسیوس بوده، ۳.۲ درجه سلسیوس افزایش داسته است. 

بر اساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش باران از آبان تا آذرماه گرایش به کمتر از نرمال و از دی تا بهمن ماه نیز در محدوده نرمال پیش بینی می‌‍شود.

طبق این گزارش، میانگین دمای هوای مازندران در ماه‌های آبان تا بهمن در محدوده نرمال گرایش به بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

طبق گزارش رسمی هواشناسی ،میزان بارش باران مازندران در سال آبی  گذشته ( ۱۴۰۰-۱۴۰۱) حدود ۵۳۴ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۴۹ میلی متر بوده حدود  ۱۸ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی سال گذشته که ۵۴۳ میلی متر بوده حدود ۲ درصد کاهش داشته است.

مازندران کمترین میزان بارندگی در ۱۲ ماهه سال آبی گذشته را تیر و خرداد ماه تجربه کرد که در هر یک از این ۲ ماه هفت میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر