خط لوله انتقال نفتی در خلیج فارس شکست / فعالیت آب شیرین کن متوقف شد

معاون بنادر و دریانوردی هرمزگان، از شکستگی خط لوله انتقال نفتی در خلیج فارس و اعزام تیم کارشناسی و ارزیاب به موقعیت خبر داد.

خط لوله انتقال نفتی در خلیج فارس شکست / فعالیت آب شیرین کن متوقف شد

به گزارش مملکت آنلاین، اسماعیل مکس زاده، اعزام تیم کارشناسی و ارزیاب به موقعیت، انجام عملیات شبانه مقابله با آلودگی از طریق بوم‌اندازی و نصب فنس بوم در محل مصب خور و در مجاورت محل برداشت آب برای آب‌شیرین‌کن را بخشی از اقدامات موثر این اداره پیرامون وقوع آلودگی نفتی در خور خونسرخ اعلام کرد.

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: به دنبال گزارش وقوع آلودگی نفتی درخور خونسرخ (قبل از ورودی شرقی بندر شهید رجایی) به دلیل شکستگی لوله انتقال فرآورده های نفتی (گازوییل) و به جهت ممانعت از ورود آلودگی به دریا از همان ساعات نخست اقدامات کنترلی انجام شده است.

وی در تشریح فعالیتهای صورت گرفته در این رابطه بیان داشت: به محض دریافت گزارش آلودگی، تیم کارشناسی و ارزیاب این اداره کل به موقعیت اعزام و بر اساس گزارش واصله، مقادیر قابل توجهی از مواد نفتی (گازوییل) از طریق جریان پساب موجود در خور به سمت دریا در حال حرکت بوده که احتمال ریزش آنها به دریا نیز وجود داشت.

معاون امور دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: پس از بررسی مسیر حرکت پساب در خور عملیات شبانه روزی مقابله با آلودگی از طریق بوم‌اندازی (دیواره نگهدارنده لکه نفتی در سطح آب) در چندین نقطه خور به وسیله بوم‌های فنسی و جاذب از جمله در محل پل جاده دسترسی بندر شهید رجایی، در مجاورت آب شیرین کن، مصب خور و چند نقطه دیگر انجام شد.

وی پایش چند روزه منطقه، بررسی شرایط بوم‌ها تعویض و اصلاح موقعیت و جهت آنها به دلیل جابجایی‌های احتمالی با جریانات پساب موجود در خور و جمع‌آوری مواد نفتی در پشت بوم‌ها بوسیله پمپ‌های مکشی و تانکرهای مکنده و نصب فنس بوم در محل اتصال خور یاد شده به دریا را از دیگر این اقدامات برشمرد.

معاون امور دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: در همین راستا سه لایه بوم جاذب در فاصله ۱۰۰ متری از مصب خور و جذب لایه‌های نازک گازوئیل از سطح آب بوسیله ورق‌های مخصوص جمع‌آوری لکه‌های نفتی نیز نصب شده است.

مکی‌زاده با بیان اینکه در چند نقطه از خور، عوامل پالایشگاه بندرعباس و نفت ستاره نسبت به آب‌اندازی بوم و جمع‌آوری لکه‌های نفتی اقدام نموده‌ند، تصریح کرد: اقدامات کنترلی و مقابله با آلودگی همچنان درحال انجام بوده و تا زمان حصول اطمینان از پاکسازی کامل آن ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر