کاهش شدید صید ماهی در دریاچه سد مهاباد

مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد با اشاره به اینکه در سال های قبل بیش از ۱۵۰ تُن ماهی از دریاچه پشت سد مهاباد صید می شد، گفت: هم اکنون صید ماهی در دریاچه این سد به ۵۰ تُن در سال کاهش یافته است.

کاهش شدید صید ماهی در دریاچه سد مهاباد

به گزارش مملکت آنلاین، جواد شاشانی افزود: با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۲ رهاسازی بچه ماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شده، میزان صید اعضای تعاونی نیز هر سال کمتر می شود و اکنون به ۵۰ تُن در سال رسیده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به دلیل رهاسازی گونه سوف که از سایر گونه‌های بومی تغذیه می‌کند، اکوسیستم دریاچه سد تغییر کرده بنابراین همزمان با صید ماهی در این سد، طرح مبارزه با گونه سوف نیز اجرا می‌شود.

مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد با اشاره به اینکه در این تعاونی ۴۱ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند، گفت: در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک صید می‌شود.

وی اظهار کرد: اعضای تعاونی صید و صیادی مهاباد هر سال از اول مهر تا پایان اسفند ماه در دریاچه سد مهاباد مشغول عملیات صیادی هستند و ماهی‌های صید شده را در بازارچه فروش آبزیان این شهرستان عرضه می کنند.

شاشانی یادآور شد: در اواخر فروردین هر سال به دلیل شروع فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها عملیات صیادی متوقف می‌شود و اعضای این تعاونی در فصولی‌ که صید ماهی صورت نمی‌گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیرمجاز را برعهده دارند.

وی گفت: طبق ماده ۱۹ قانون آبزیان کشور رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آب شرب خلاف قانون است اما وجود ماهی در دریاچه سد باعث تصفیه طبیعی آب می شود و نوعی روش مقابله با رشد جلبک ها و جانداران موجود در آب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر