خطر ناپایداری ۱۶ هزار بنا در شهرستان زلزله‌خیز خوی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:با وجود حجم بالای بنا‌های ناپایدار در کشور، چاره‌ای جز افزایش سرعت در مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، نداریم.

خطر ناپایداری ۱۶ هزار بنا در شهرستان زلزله‌خیز خوی

به گزارش مملکت آنلاین، آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زلزله‌های روی داده در داخل و خارج از کشور، گفت: در شهر خوی ۱۶ هزار بنای ناپایدار شناسایی شده است که اگر عزم و اراده جدی برای نوسازی و مقاوم‌سازی در گذشته وجود داشت امروز شاهد خسارات مالی کمتری بودیم.
آئینی با اشاره به مشکلات پیش‌روی نوسازی بافت‌های فرسوده کشور گفت‌: مردم ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به تنهایی توانایی فنی، اجرایی و مالی برای نوسازی واحد‌های فرسوده خود را ندارند، ضروریست تا سازندگان و توسعه‌گران به این محلات ورود پیدا کنند.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه برای تشویق سازندگان و مالکان دربافت‌های فرسوده، بسته تشویقی مؤثری در حوزه‌های مختلف اداری، مالی و کالبدی، طراحی و تصویب شده است. گفت: مالکان برای بهره‌مندی از بسته‌های تشویقی شهر سازانه و حمایت‌های مالی باید در ابتدا سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران (udrc.ir)، از واقع بودن ملک خود در محدوده بافت فرسوده شهری اطمینان حاصل پیدا کنند.
وی افزود: براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، شهرداری‌ها موظف هستند پروانه ساخت واحد‌های مسکونی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع که امکان تجمیع ندارند را هم صادر کنند، همچنین سازندگانی که پلاک‌های فرسوده آنان به حد نصاب تجمیع و به ۱۵۰ متر یا بیشتر می‌رسد، از یک طبقه تراکم به عنوان تشویق بهره خواهند برد.
آئینی تصریح کرد: علاوه بر اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تأمین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه برای تأمین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، از جمله ضوابط تشویقی نوسازی در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری است که برای سازندگان بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی درباره پروانه ساخت هم گفت: شهرداری‌ها موظفند در بافت فرسوده از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف به سازندگان بدهند و در غیر اینصورت متقاضیان می‌توانند شکایت و گزارش‌های خود را در این باره این مشوق‌ها در آدرس www.udrc.ir و یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ به شرکت بازآفرینی شهری ایران اطلاع دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر