کاهش بی‌سابقه ذخیره آب سد مهاباد

مدیر امور آب مهاباد گفت: هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت مخزن سد مهاباد به ۶۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته که در مقایسه با سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب کمتر است.

کاهش بی‌سابقه ذخیره آب سد مهاباد

به گزارش مملکت آنلاین، رضا جهین افزود: سال گذشته در بهمن ماه حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد ۷۴ میلیون مترمکعب بود اما امسال به دلیل کاهش بارندگی‌های پاییزه و کم شدن آب ورودی از رودخانه‌های منتهی به این سد، حجم آب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: هم اکنون تراز سد مهاباد به یک هزار و ۳۴۲.۱۴ متر کاهش یافته است که سال قبل این مقدار نیز ۲ متر بیشتر از امسال یعنی یک هزار و ۳۴۴.۵۵ متر بود.

مدیر امور آب مهاباد گفت: سال گذشته دبی ورودی آب به سد مهاباد ۵.۵ مترمکعب در ثانیه بود اما اکنون ورودی آب به مخزن سد صفر است و خروجی آب سد تنها برای شرب در حدود ۸. مترمکعب در ثانیه است.

جهین در خصوص کاهش بارندگی‌ها در مهاباد یادآور شد: سال گذشته تا بهمن ماه ۲۷۱.۳ میلی متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی تاج سد مهاباد ثبت شده بود اما امسال این مقدار به ۱۰۷.۳ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه و آبیاری مزارع کشاورزی رهاسازی شد گفت: براساس برنامه ابلاغی با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی و مدیریت مخزن سد، ۶۱ میلیون برای کمک به احیای دریاچه ارومیه و ۸۸ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی رها سازی شد.

جهین اظهار کرد: در راستای کمک به حفظ محیط زیست و احیای تالاب‌های این شهرستان، سال آبی گذشته هشت میلیون مترمکعب آب به سمت تالاب‌های بین المللی «قوپی باباعلی» و «کانی برازان» رهاسازی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر