توصیه هایی برای مادران شاغل 

دکتر مریم حاجی‌لو پزشک، متخصص روانشناسی سلامت رواندرمانگر و مدرس دانشگاه

توصیه هایی برای مادران شاغل 

مملکت آنلاین، برای برخی از مادران شاغل برقرار کردن تعادل بین کار و مسائل زندگی گاهی بسیار مشکل است.

وظایف و مسئولیت های محل کار و در کنار آن مسئولیتهای خانه می تواند بسیار سردرگم کننده باشد، به خصوص زمانی که خانم شاغل دارای فرزند باشد تعارضات بیشتری در این نقش مادری و فعالیت های اجتماعی را تجربه خواهد کرد.

 معمولاً مادرانی که درجاتی از کمال گرایی دارند، در رابطه با وظایف مادری شان بیشتر دچار تعارض، احساس گناه و عذاب وجدان هستند.

به طور سنتی در فرهنگ ما مادر خوب و مادر کامل مادریست که تمام وقت و انرژی خود را به فرزند خود اختصاص دهد.

 اما تحقیقات روانشناسی نشان داده اند مادر خوب، مادر به میزان لازم و کافی است نه مادر کامل.

مادری که از عزت نفس و احساس ارزشمندی و کفایت بالایی برخوردار است، قطعاً در ایفای نقش مادری هم موفق‌تر عمل میکند. بنابراین لازم است زنان در کنار نقش های سنتی مثل مادر بودن بتوانند تعادل مناسبی بین فعالیت های اجتماعی و رشد شخصی خودشان برقرار کنند.

دراین مقاله سعی میکنم به چند توصیه برای اینکه مادر موفق و شادی باشید اشاره کنم.

 ۱. برنامه ریزی داشته باشید. 

نوشتن مسئولیت ها و اولویت‌بندی آنها کمک زیادی به برقراری نظم و ترتیب در فعالیت‌های روزمره شما می کند.

۲. به نگه داشتن برنامه‌ریزی در ذهن تان اکتفا نکنید. آنها را حتماً روی کاغذ بیاورید و دغدغه ها و مشغولیت های تان را یادداشت کنید. با این کار در ذهن خود فضای آزاد بیشتری دارید و برای نظم و ترتیب بخشیدن به فعالیت های تان توانایی بیشتری خواهید داشت.

 ۳. از وجود یک فرد حمایتگر کمک بگیرید.

در بهترین حالت همسر می‌تواند دراین زمینه نقش بسیار موثری ایفا کند، چراکه با وجود همراهی همسر با مادر شاغل، علاوه بر کمک به گذراندن امور، رابطه عاطفی فرزند با پدر و زوجین نیز تقویت می‌شو.

۴. برای برخی از فعالیت‌های روزمره مثل خرید منزل از مشارکت و همکاری همه اعضای خانواده استفاده کنید. با این کار هم زمان با کیفیت و مناسبی در کنار اعضای خانواده هستید و هم تقسیم مسئولیت خریدهای خانه صورت می گیرد.

۵. سعی کنید زمانی که در کنار فرزندتان هستید زمان باکیفیتی باشد. به جای داشتن عذاب وجدان و سرزنش خود، به ارتقاء کیفیت رابطه تان بیندیشید.

۶. شما می توانید به عنوان یک مادر شاغل با کارفرما یا رئیس خود صحبت کنید و شرایط خود را برایشان توضیح دهید. قاعدتاً با ارائه یک راه حل مناسب برای جلوگیری از آسیب رساندن به وظایفتان در محل کار، می‌توانید از حمایت ایشان بهره مند شوید.

۷. سعی کنید در طول روز که بیرون از خانه و در محل کار هستید، ارتباط خود را با فرزندان یا حتی همسرتان حفظ کنید؛ از راه های مختلفی مثل تماس تلفنی، پیامک، ارسال عکس و غیره می‌توانید حضور خود را در کنار اعضای خانواده پر رنگ تر کنید.

۸.  از فرصت نبودن در کنار فرزندان برای رشد ایشان استفاده کنید. فرزندان مادران شاغل فرصت حضور داشتن در کلاس های آموزشی، مهد کودک و یاد گرفتن مهارت های بیشتر و اجتماعی شدن بیشتر را خواهند داشت. علاوه بر این فرزندان مادران شاغل به مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی بیشتر مجهز می شوند و توانایی داشتن استقلال در انجام کارهایشان را به تنهایی زودتر به دست می آورند.

۹. زمان‌هایی را برای بودن تنها با همسرتان اختصاص دهید. اگر لازم است برای این کار از یکی از اعضای خانواده و دوستان کمک بگیرید، فرزند خود را به ایشان سپرده و زمان هایی را به وقت گذراندن با همسر و داشتن اوقات لذتبخش مشترک اختصاص دهید، که به ارتقاء کیفیت رابطه تان کمک زیادی می کند.

۱۰. نهایتاً به فکر خودتان هم باشید.

داشتن ظاهر مرتب و آراسته، ترتیب دادن برنامه های تفریحی هر از چند گاهی با دوستان، یا به تنهایی،می تواند از شما مادر شادتر و همسر موفق تری بسازد.

انتهای پیام/

نویسنده: دکتر مریم حاجی‌لو

ارسال نظر