همه خدمات قضایی، غیرحضوری میشود
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به الزام قانونی تحول در خدمات، اعلام کرد که تا پایان سال جاری، همه خدمات قابل ارائه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید به صورت غیرحضوری عرضه شوند.
به گزارش مملکت آنلاین از کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، محمد کاظمی فرد در نشست هماندیشی نمایندگان استانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، بر لزوم نقشآفرینی مؤثر این دفاتر در مسیر تحولی دستگاه قضا و تقویت عناصر کلیدی تحول دیجیتال تاکید و از ایدهپردازی برای گسترش داوری و صلحیاری در بستر این دفاتر استقبال کرد.
وی افزود: همه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مجوز داوری دریافت و مراجعهکنندگان فرآیند حل اختلاف خود را در همان محل آغاز کنند؛ این اقدام، بهترین بستر برای نشر سریع خدمات داوری در جامعه است.
عضو شورای عالی قضایی کشور وعده داد که فعالیتهای صلحیاری دفاتر، از جمله در نظام رتبهبندی جدید لحاظ شده و بر سهم واریزی دفاتر به کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تأثیر خواهد گذاشت.
رشد سریع اقبال عمومی به خدمات اولیه غیرحضوری
کاظمیفرد، رشد سریع اقبال عمومی به خدمات اولیه غیرحضوری مانند اظهارنامه را نشاندهنده آمادگی جامعه برای تحول در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دانست.
وی درباره سامانه تنظیم به عنوان یکی از عناصر کلیدی تحول دیجیتال در دفاتر گفت: این سامانه نقش محوری در کاهش هزینههای دفاتر و افزایش رضایت مردم با استفاده از خدمات نیمهحضوری داشته است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از افتتاح مرکز داده کانتینری کانوندفاتر خدمات الکترونیک قضایی خبر داد و افزود: این مرکز داده در ماه آینده افتتاح میشود و تضمینکننده کیفیت بالاتر خدمات و کاهش قطعیها خواهد بود.
کاظمی فرد درباره خدمات جدید مشورتی در دفاتر، اظهار کرد: بهزودی دو خدمت جدید «مشورت» و «مشاوره در نگارش درخواستها» در فضای غیرحضوری رونمایی میشود و همه خدمات غیرحضوری تا ۵۰ درصد کاهش هزینه برای مراجعین را به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: طرح آزمایشی برونسپاری اجرای احکام مدنی آغاز شده که اقدامی حیاتی در رفع نارضایتی عمومی از طولانی شدن فرآیند اجرای احکام است.
کاظمیفرد بر ضرورت تقویت وضعیت کنونی بازرسی دفاتر تأکید کرد و گفت: نظام بازرسی به طور کامل تغییر خواهد کرد و در الگوی جدید، ۴۰ درصد امتیاز رتبهبندی دفاتر مستقیم بر اساس نظرسنجی و رضایت مراجعین تعیین خواهد شد تا کیفیت خدمات به طور مستقیم تحت تأثیر نظر مردم قرار گیرد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به اهمیت ویژه خدمات جهادی نزد ریاست قوه قضاییه اشاره کرد و بر لزوم توسعه و مستندسازی این فعالیتها در استانهای محروم و مرزی تأکید داشت همچنین اظهار کرد: در بخش توسعه نیروی انسانی نیز، تکمیل فرآیند جذب هزار و ۲۰۰ نفر از قبولشدگان آزمون دفاتر تا پایان سال، به عنوان یک اولویت مطرح است.
انتهای پیام/