مرکز ملی فرش ایران مستقل شد

معاون توسعه بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مرکز ملی فرش ایران با پیگیری وزیر صمت فعالیت خود را به‌صورت مستقل از سر گرفت که این اقدام نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت به جایگاه فرش در اقتصاد کشور است.

مرکز ملی فرش ایران مستقل شد

به گزارش مملکت آنلاین، سید داود موسوی در سومین جشنواره فرش دستباف مهربان در کبودرآهنگ بیان کرد: زنجیره ارزش تولید کالا به‌ویژه در حوزه فرش می‌تواند به پایداری و اعتلای این هنر-صنعت اصیل ایرانی کمک کند.

وی افزود: صادرات فرش یکی از موضوعات کلیدی شورای عالی راهبری فرش است که با بهره‌گیری از ظرفیت رایزنان بازرگانی و پتانسیل‌های موجود، تلاش داریم مسیر صادرات این محصول ارزآور را تسهیل و توسعه دهیم.

معاون‌وزیر صمت اظهارکرد: ثبت آمار و اطلاعات فرش بافان در سامانه‌های وزارت صمت اقدامی مؤثر برای تصمیم‌گیری‌های دقیق و سیاست‌گذاری‌های هدفمند است.

موسوی ادامه داد: موضوع بیمه قالیبافان به طور جدی در دستور کار قرار دارد و بازنگری در شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی بیمه‌ای برای زیرپوشش قرار گرفتن قالیبافان در تأمین اجتماعی، در حال انجام است.

وی از گنجانده شدن طرح بازطراحی فرش مهربان در سرفصل بودجه‌های وزارتخانه خبر داد و افزود: این موضوع نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای احیای هنر-صنعت فرش در مناطق مختلف کشور است.

رییس مرکز ملی فرش ایران نیز بر راه اندازی موزه فرش همدان و رونق کارگاه های تولید وتولیدات صادرات محور تاکید و بیان کرد: احیا و تقویت هنر-صنعت فرش دستباف در استان همدان ضروری است.

زهرا کمانی افزود: با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و هنری استان همدان در حوزه فرش می‌ طلبد موزه فرش دستباف در همدان راه‌اندازی و فرش‌های اصیل و نفیس این استان در آن گردآوری شود تا بستری برای حفظ و معرفی این هنر فاخر فراهم شود.

وی همچنین خواستار هدایت قالیبافان از تک‌بافی به سمت فعالیت‌های کارگاهی، تولید هدفمند و مبتنی بر سفارش شد و افزود: با تقویت کارگاه‌های قالیبافی می‌توان به بهره‌وری و پایداری اشتغال در این حوزه کمک کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران، ثبت کارگاه‌ها قالیبافی در سامانه «بهین‌یاب» را راهکاری مؤثر برای ساماندهی و ارائه حمایت‌های بیشتر به قالیبافان استان دانست.

کمانی همچنین بر اهمیت بازاریابی هدفمند و بهره‌گیری از ظرفیت بازرگانان توانمند کشور در حوزه فرش تأکید و بیان کرد: با شناخت سلیقه بازار و همکاری با تجار فعال، می‌توان فرش‌های برند همدان را احیا و بازآفرینی کرد.

وی با اشاره به پیشینه غنی همدان در طراحی و نقشه‌فرشی گفت: این استان از نظر طرح و نقشه یکی از قطب‌های اصلی کشور محسوب می‌شود اما در سال‌های اخیر از این ظرفیت مهم غفلت شده است.

 

ارسال نظر