چالشهای اجرایی سورپرایز وزیر جوان
در حالی که سورپرایز محمدجواد آذری جهرمی خدمت بهروزی را در اختیار مردم و شرکتهای بزرگ قرار میدهد، باید دید وضع قوانین در این حوزه میتواند به صورت شفاف عملیاتی شود به طوری که ریسک حقوقی و مقرراتی در آن به کمترین حد خود برسد یا خیر!
فرانک یاقوتی؛ مملکتآنلاین| وزیر ارتباطات در حالی خبر از انتقال بستههای پستی با استفاده از پهپادها برای کاهش هزینهها و جلوگیری از آلودگی شهرها را داد که در بطن امر به نظر میرسد با خلأ مقرراتی برای پهپادها در ایران مواجه هستیم.
«اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران» به عنوان یک تشکل صنفی، مسئولیت ساماندهی، وضع قوانین و نگارش مقرراتی با عنوان «پیشنویس ضوابط و مقررات بهرهبرداری از وسایل پرنده بدون سرنشین غیرنظامی» را بر عهده دارد؛ اما نکته اینجاست که به عنوان یک نهاد و اتحادیه تجاری صلاحیتی برای وضع آییننامه و مقررات در این زمینه را ندارد. با نگاه به پیشنویس تهیهشده از سوی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و بنا بر ادعای این سازمان مبنی بر این که در تهیه پیشنویس از مطالعه بر روی قوانین هوایی ایالات متحده، کانادا، انگلیس، ژاپن، استرالیا، سوئد، ایتالیا و مشورت با صاحبنظران جهان، مسئولان ایکائو و متخصصان هواپیمایی کشور استفاده شده، میتوان نتیجه گرفت مسأله صلاحیت به درستی تفکیک و تعریف نشده است.
هر شخصی با توجه به حدود صلاحیتهایی که قانون برای آن به رسمیت شناخته میتواند فعالیت کند، حال آن که به این سازمان فقط در قامت یک مشاور در مورد تعاریف و اصطلاحات، ارتفاع پرواز، شعاع عملیاتی، نور، تجهیزات جانبی و... که در ۱۱ بند در آییننامه ذکر شده آن هم نه در صحنه عملی، میتوان اکتفا کرد. همچنین درست است که در آییننامه مدیریت و ساماندهی وسایل فوق سبک غیرنظامی (مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۶) شرایطی برای وسایل پرنده در نظر گرفته شده است (مانند این که وزن وسیله پرنده از ۶۰۰ کیلوگرم تجاوز نکند) اما هیچکدام از این بندها مربوط به پهپادهایی که بدون خلبان عملیات پرواز را انجام میدهند، نمیشود. در این آییننامه بیشتر به وسایل پرندهای که در آن خلبان شخصا پرواز را از داخل پرنده صورت میدهد اشاره شده، حال آن که پهپادها در ارتفاع ۱۲۰ متری با سرعت ۴۴ متر بر ثانیه و بدون خلبان جابهجا میشوند و کاملا مشخص است که وسایل پرنده مافوق سبک وضعیت متفاوتی با پهپادهای پرنده دارند.
با توجه به نکات ذکر شده باید دید تدابیر وزیر جوان در این خصوص چیست و آیا در کنار سورپرایزهایی مثل ارسال ماهواره جدید، ارزان کردن اینترنت، پایان وس و... شرایطی برای اخذ مجوز پرواز، ثبت و رهگیری کالاها، دریافت گواهی لازم و... که با وضعیت پهپادها تطابق داشته باشد، آن هم در شرایطی که تعداد پهپادها رو به افزایش میگذارد و نیاز به قوانینی است که از فناوری عقب نباشد را در تقویم خواهد گذاشت؟