افزایش صادرات گاز از جمهوری آذربایجان به اروپا

در حالی که روسیه سخت در تلاش برای تغییر مسیر صادرات گاز به مصرف کنندگان آسیایی است، اروپا واردات از جمهوری آذربایجان را افزایش داده است.

افزایش صادرات گاز از جمهوری آذربایجان به اروپا

به گزارش مملکت آنلاین، صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، به ۲.۹ میلیارد متر مکعب رسید. اگرچه این حجم، آذربایجان را به عنوان تامین کننده نسبتا کوچک گاز برای اتحادیه اروپا معرفی می کند اما حجم کل گاز عرضه شده در سال ۲۰۲۳ بسیار بالاتر از سالهای پیش است. در سال ۲۰۲۱، اروپا هشت میلیارد متر مکعب گاز از جمهوری آذربایجان دریافت کرده بود که به ۱۱.۴ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

طبق گزارش کاسپین نیوز، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، گفته است این کشور سرگرم برنامه‌ریزی برای افزایش عرضه گاز از حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۳، به حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۷ است.

کمیسیون اروپا و جمهوری آذربایجان با امضای تفاهم نامه در ژوئیه سال ۲۰۲۲، یک شراکت استراتژیک در بخش انرژی منعقد کردند. تحت تمهیدات این تفاهم نامه، آذربایجان متعهد شده است صادرات گاز به اتحادیه اروپا را دو برابر کند. در این تفاهم نامه، دو طرف همچنین به موضوع تجدیدپذیر ها به خصوص انرژی بادی و هیدروژن سبز اشاره کردند. اتحادیه اروپا بر این باور است که جمهوری آذربایجان می تواند یک شریک انرژی تجدیدپذیر استراتژیک در بلند مدت شود و همزمان نقش خود را به عنوان تامین کننده گاز طبیعی در کوتاه مدت تقویت کند.

به منظور تحقق صادرات بیشتر گاز، آذربایجان به میادین شاه دنیز و آب‌شوران متکی است. میدان آب‌شوران حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ و ۳۶ میلیون بشکه میعانات در سال ۲۰۲۲ تولید کرد. تغییر دهنده اصلی معادلات برای آذربایجان میدان آب‌شوران است که مالکیت آن به صورت مساوی میان شرکت فرانسوی توتال انرژیز و شرکت انرژی دولتی سوکار آذربایجان تقسیم شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نخستین تولید تجاری در میدان آب‌شوران قرار است امسال با نرخ حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال آغاز شود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۷، به معادل حدود ۹۰ هزار بشکه نفت در روز یا برابر با ۵.۱ میلیارد متر مکعب در سال افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر