تدوین نقشه راه خاک کشور

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: نقشه راه خاک کشور توسط موسسه تحقیقات خاک و آب تدوین خواهد شد.

تدوین نقشه راه خاک کشور

به گزارش مملکت آنلاین، نشست مشترک معاونت آب و خاک و موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با عنوان"نقشه راه خاک‌های کشور" در روز گذشته در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد.

هادی اسدی رحمانی - رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور - درباره اهداف برگزاری این نشست بیان کرد: با توجه به دستور معاون آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، نقشه راه خاک کشور توسط موسسه تحقیقات خاک و آب با توجه به هفت دهه نقش آفرینی در نظام تحقیقاتی - اجرایی کشور باید تدوین شود.  

وی افزود: نقشه راه تدوین شده دارای شش محور شامل شناسایی منابع خاک و ارزیابی اراضی، پایش کمی و کیفی خاک‌های کشاورزی، حفظ و پایداری حاصلخیزی خاک، افزایش کربن آلی خاک‌ها، پیشگیری از تخریب و آلودگی منابع خاک و بازسازی آن و ترویج، فرهنگسازی و ساماندهی نظام‌های آموزشی- تحقیقاتی کشور است که با توجه به ظرفیتی که در معاونت آب و خاک وجود دارد، امیدواریم عملیاتی شود. در سال ۱۴۰۱ این موسسه با اعتبارات خود کارهای آغازین را در این خصوص انجام داده است.  

صفدر نیازی شهرکی- معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی - درباره نتایج برگزاری این نشست اظهار کرد: در بخش کشاورزی مجموعه خاک مظلوم واقع شده است. در همین راستا، جلسات متعددی را در موسسه خاک و آب برگزار کردیم و مقرر شد تا یک نقشه راهی برای خاک در برنامه هفتم داشته باشیم و معاونت این طرح را اجرایی کند. موسسه تحقیقات خاک و آب هم ناظر به مجموع عملیات باشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: منابع خاک کشور و بهره‌برداری از آن ظرفیتی برای دستیابی به امنیت غذایی است که باید بررسی شود و بر اساس آن الگوی کشت طراحی شود. برنامه نقشه راه خاک پس از نهایی شدن و تصویب نهایی باید عملیاتی شود که تحقق این امر به عهده معاونت آب و خاک است.

نیازی عنوان کرد: همفکری و هماهنگی بین موسسه تحقیقات آب و خاک و معاونت مهم ترین هدف این نشست بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر