پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت کاسپین به ۷۴ درصد رسید

به گفته سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲، راه‌آهن رشت - کاسپین حلقه مفقوده کریدور ریلی خلیج فنلاند تا خلیج فارس است که قابلیت بهره‌برداری بیش از پنج میلیون تن بار را در سال اول بهره‌برداری دارد و اکنون به پیشرفت فیزیکی ۷۴ درصد رسیده است.

پیشرفت فیزیکی راه آهن رشت کاسپین به ۷۴ درصد رسید

به گزارش مملکت آنلاین، محمد منجمی سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲، راه‌آهن رشت - کاسپین را تکمیل‌کننده کریدورهای بین‌المللی حمل ونقل ترکیبی ریلی دانست که از خلیج فنلاند شروع شده و به خلیج فارس و بندرعباس ایران ختم می‌شود.  وی میزان پیشرفت فیزیکی خط ریلی رشت - کاسپین را حدود ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: طول مسیر این پروژه حدود ۳۵ کیلومتر است و ۲۷ درصد این مسیر قابلیت ریل‌گذاری دارد.

وی ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- کاسپین را در سال اول بهره‌برداری ۵.۱ میلیون تن و ظرفیت این پروژه در سال بیستم بهره‌برداری را ۷ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این پروژه ریلی قابلیت جابه‌جایی ۱.۴ میلیون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداری و ۲.۷ میلیون نفر در سال بیستم دارد.  این پروژه ریلی بر اساس استانداردهای بین‌المللی و با هدف تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در حال اجراست.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ در خصوص نقش راه‌آهن رشت- کاسپین در اتصال بنادر شمال و جنوب کشور اظهار کرد: دو بندر فعال انزلی و کاسپین با فاصله ۱۴ کیلومتر از یکدیگر در استان گیلان وجود دارند و بنادر جنوبی مثل بندر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی، بندر عباس و بندر چابهار به شبکه ریلی کشور وصل هستند، بنابراین ظرفیت حمل بار از بنادر شمالی و جنوبی و از طریق حمل و نقل ترکیبی فراهم است.

تسهیل‌کننده مبادلات بازرگانی از اروپا به بنادر جنوب کشور

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، منجمی خاطرنشان کرد: راه‌آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور ریلی ۱۳ هزار کیلومتری خلیج فنلاند تا خلیج فارس به طول ۳۵ کیلومتر است. شاخه دیگر این راه‌آهن از رشت به سمت آستارا در حال انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم برای اجرا است.  این راه‌آهن همراه با راه‌آهن رشت- آستارا تسهیل‌کننده مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر فنلاند، هامبورگ آلمان، گرجستان با بنادر جنوب کشور از جمله دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند است.

وی به جنبه گردشگری این پروژه نیز اشاره‌ کرد و افزود: با توجه به گنجایش راه‌های مواصلاتی استان‌های گیلان و مازندران ظرفیت جابه‌جایی گردشگران داخلی و خارجی نیز افزایش می‌یابد. در اجرای این مسیر به مسائل زیست محیطی به ویژه در بخش غربی استان گیلان نیز توجه شده و موجب جلوگیری از رشد بی‌رویه شهرها در کرانه راه‌ها و همچنین کاهش سوانح و تصادفات خواهد شد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ به ارزآوری و درآمدزایی این پروژه ریلی نیز اشاره کرد و گفت: هر تن کیلومتر بار که وارد کشور می‌شود ۱.۵ سنت ارزش افزوده ارزی برای کشور دارد و تکمیل راه‌آهن رشت - کاسپین با افزایش ظرفیت حمل بار و جذب بار ترانزیتی نقش قابل‌توجهی را در این حوزه ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر