رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز جهانی هلال احمر:

هلال احمر از جلوه‌های ارزشمند مشارکت مردمی و سرمایه اجتماعی است

رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از اشتیاق جوانان و نوجوانان برای عضویت در سازمان هلال احمر، تصریح کرد: هلال احمر یکی از جلوه‌های ارزشمند مشارکت مردمی و سرمایه‌ اجتماعی است و این ویژگی‌های ممتاز توجه ویژه به این سازمان چه در برنامه‌ریزی و چه در اجرا را دو چندان می‌کند.

هلال احمر از جلوه‌های ارزشمند مشارکت مردمی و سرمایه اجتماعی است

به گزارش مملکت آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم گرامیداشت روز جهانی هلال احمر که پیش از ظهر امروز دوشنبه در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد، ابتلائات را براساس آیات و روایات دارای آثار فراوان تربیتی و اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی انسان دانست.
رئیسی گفت: همه بدون استثنا ما در این عالم با ابتلائاتی امتحان می‌شویم؛ آنکه گرفتار سیل، زلزله و بلایای طبیعی است به یک شیوه امتحان می‌شود و ما نیز در عرصه خدمت و امداد به بلادیدگان و همچنین ایجاد امید و آرامش در دل خانواده آنها به یک شیوه دیگر امتحان می‌شویم.
رئیس جمهور افزود: شهدای عالیقدر ما در دوره خود به هجوم دشمن متجاوز به خاک کشور مبتلا و با دفاع از نظام، اسلام و ناموس کشور امتحان شدند و با فوز عظیم شهادت یا مقام جانبازی از این امتحان سربلند بیرون آمدند. خانواده این عزیزان نیز با شکر و صبر در غم از دست دادن فرزندانشان در این امتحان نمره قبولی آوردند و امروز ما نیز به عنوان بازماندگان شهدا به امتحانی دیگر مبتلا هستیم.
رئیسی با بیان اینکه امروز در حوادث طبیعی اولین گروهی که برای خدمت‌رسانی و امداد در صحنه حاضرند، نیروهای خدوم و شریف هلال احمر هستند، تصریح کرد: در کنار حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، یکی از جلوه‌های زیبای امداد‌رسانی و کمک مؤمنانه در کشورمان در زمان شیوع کرونا بروز و ظهور یافت که صحنه‌هایی بی‌بدیل و ماندگار توسط امدادگران خلق شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه خداخواهی ما باید در پرتو دگرخواهی جلوه‌گر شود، افزود: وقتی شما فردی گرفتار و مبتلا را نجات می‌دهید به تعبیر قرآن کریم گویی بشریت را نجات بخشیده‌اید و شاید دلیل آنکه سازمان هلال احمر اینگونه دل‌ها را متوجه به خود کرده است، همین ویژگی ممتاز و امیدآفرینی در جامعه و در میان مردم است.
رئیسی هلال احمر را تجسم رشادت، مجاهدت و ایثار دانست و گفت: باید این روحیه خداباوری و مردم‌دوستی در مجموعه ارزشمند هلال احمر روز به روز ارتقا یابد و به جایگاه ممتازتری برسد.
رئیس جمهور با تجلیل از حضور ارزشمند و تأثیرگذار هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه، گفت: این مجموعه نشان داده است که مرزبندی سیاسی، جغرافیایی، قومی و مذهبی ندارد و به گستردگی آنچه که از نام مردم به آن اشاره می‌کنیم، خدمت‌رسانی می‌کند.
رئیسی ضمن ابراز خرسندی از اشتیاق جوانان و نوجوانان برای عضویت در سازمان هلال احمر، تصریح کرد: کمک کردن به دیگران از متن آموزه‌های دینی سیره نبوی و علوی و همه امامان و پیشیوایان دینی ماست و سن و سال نمی‌شناسد. هلال احمر یکی از جلوه‌های ارزشمند مشارکت مردمی و سرمایه‌ اجتماعی است و این ویژگی‌های ممتاز توجه ویژه به این سازمان چه در برنامه‌ریزی و چه در اجرا را دو چندان می‌کند.
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات و تلاش‌های ارزشمند صورت گرفته در توسعه و تقویت هلال احمر، به ویژه پس از پیروزی انقلاب و گرامیداشت همه تلاشگران در این نهاد امدادرسانی تأکید کرد: آماده‌سازی هر چه بیشتر این مجموعه با استفاده از تجربیات گذشته و همچنین فناوری‌های نوین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
رئیسی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان هوایی، زمینی و پایگاه‌های امداد و نجات، افزود: سازمان هلال احمر نیز به میزان بهره‌مندی از امکانات باید نسبت به پیش‌بینی خطرات در حوزه‌های مختلف و نحوه مواجهه با آنها آمادگی خود را حفظ و ارتقا بخشد.
«توجه ویژه به تهیه اقلام دارویی در شرایط تحریمی»، «نگاه علمی به کار امدادرسانی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان»، «آموزش عمومی در مدارس و دانشگاه‌ها» و «همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور با هلال احمر با هدف افزایش کارآمدی و آمادگی هلال احمر در امدادرسانی به مردم» از دیگر توصیه‌های رئیس جمهور در این مراسم بود.
رئیسی همچنین سازمان هلال احمر را از جمله سازمان‌ها و نهادهای اولویت‌دار در امر تخصیص بودجه دانست و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد، اعلام نیازهای این سازمان با سرعت بیشتر تامین شود.
رئیس جمهور اجرای طرح بیمه امدادگران را در سال گذشته یکی از اقدامات مثبت و مؤثر دولت در حمایت از فعالین در امر امدادرسانی عنوان کرد و افزود: همچنین باید نسبت به ارتقای امنیت شغلی خدمتگزاران در سازمان‌های امدادرسان از جمله سازمان هلال احمر، تلاش‌های بیشتری صورت پذیرد.
رئیسی همچنین بر اهمیت نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی امداد و نجات تأکید کرد و گفت: نقش رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های دیجیتال و همه صاحبان تریبون در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی امداد و نجات بسیار با اهمیت است، چرا که منجر به کاهش تلفات و جلوگیری از تضییع اموال و دارایی‌های مردم خواهد شد.
رئیس جمهور ضمن گرامیداشت خدمات ارزشمند همه امدادگران و داوطلبان امدادرسانی در هلال احمر در سراسر کشور ابراز امیدواری کرد این روز به یاد ماندنی که یادآور اقدامات ارزشمند در امداد و نجات است، با فکر و اندیشه و اقدام و عمل امدادگران و همچنین کمک و مساعدت دولت منجر به برداشته شدن گام‌های بلندتری در عرصه خدمت‌رسانی یا کمک‌رسانی به آحاد مردم شود.
رئیسی در پایان گفت: آمدن بنده به این مراسم به پاس خدمات شایسته و ارزشمند شما امدادگران و تشکر صمیمانه از زحمات شما بود، اما قطعاً مجاهدت‌های شما در پیشگاه خداوند متعال اجر و پاداش عظیمی خواهد داشت.
رئیس جمهور در بدو ورود به این مراسم به شهدای سازمان هلال احمر ادای احترام کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر