نایب رئیس شورای شهر تهران طرح سوال از شهردار را تکذیب کرد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: طرح سوال از شهردار تهران فرآیندی دارد که در حال حاضر این فرآیند در شورا طی نشده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران طرح سوال از شهردار را تکذیب کرد

به گزارش مملکت آنلاین، پرویز سروری در نشست خبری امروز دوشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص آغاز طرح سوال از شهردار تهران در شورای شهر توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران، اظهار کرد: خیر چنین موضوعی وجود ندارد یکی از اعضای شورا موضوعی را مدنظر داشتند که چندین بار تکرار کردند ولی این فرآیند به طرح سوال ختم نشده است چرا که طرح سوال روند قانونی دارد و این موضوع در حال حاضر طی نشده است.

وی اضافه کرد: آقای چمران با مکاتباتی که با شهردار تهران دارند قطعا موضوع را پیگیری می‌کنند ولی طرح سوال از شهردار تهران انجام نشده است.

سروری ادامه داد: بی‌تردید شوراها حلقه بین مردم و حاکمیت محسوب می‌شوند، شوراهایی که از سطح روستا، شهر، شهرستان، استان و تا شورای عالی استان‌ها کل جامعه را پوشش می‌دهند، البته به علت تأخیر در شکل‌گیری شوراها نتوانستیم منویات قانون اساسی را در ارتباط با شوراها و نقش آفرینی آنها در کشور اجرایی کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: در ماده ۷ قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری معرفی شده‌اند ولی در واقعیت فاصله جدی میان این مطالبه و حق قانونی مردم وجود دارد. هر حرکتی در جهت قرارگیری شوراها در حوزه‌های تصمیم‌گیری و مداخله مردم در امور کشور باید پررنگ‌تر شود.

رئیس عالی استان‌ها ادامه داد: بی‌تردید شوراها از هر جریان سیاسی با وجود ۱۲۶ هزار عضو که با رأی مردم انتخاب شده‌اند تاثیرگذاری و نقش آفرینی بیشتری دارند. در همین راستا تلاش زیادی در جهت رشد تعامل با دستگاه‌ها صورت گرفته است تا تعاملی همراه با شفافیت و به صورت مطالبه‌گرانه شکل بگیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به سه جلسه شورای عالی استان‌ها با رئیس جمهور، ریاست مجلس، معاونت‌های رئیس جمهور و وزرای مختلف گفت: اصل در این جلسات برگزاری جلسات تبلیغاتی نبوده بلکه برای ما استیفای حقوق شوراها از اصلی‌ترین موضوعاتی بوده که در این تعاملات پیگیری شده است. خوشبختانه در آخرین جلسه با رئیس جمهور هشت دستور سریع ابلاغ شد که یکی از نتایج آن تهیه و تدوین اصل اول برنامه توسعه کشور با همکاری وزارت کشور بود.

تفاهم با سازمان امور استخدامی زمینه‌ برای ایجاد ساختار مناسب در حوزه شوراها 

وی با تاکید بر اینکه ساختار ناکارآمدی بعضا در شوراهای کشور وجود دارد، افزود: بی تردید با این ظرفیت‌های ساختاری در اهدافی که قانون مشخص کرده موفقیت به دست نخواهیم آورد. بر همین اساس با سازمان امور استخدامی جلساتی را برگزار کردیم و در مرحله نخست در جریان امضای ساختار شورای عالی استان‌ها هستیم و پس از آن نیز این اقدام برای شوراهای استان، شهرستان و شهر و روستا انجام خواهد شد. تصور می‌کنم با این تفاهم با سازمان امور استخدامی زمینه‌های خوبی برای ایجاد ساختار مناسب در حوزه شوراها فراهم خواهد شد.

حضور نماینده شوراها در شورای عالی شهرسازی و معماری

سروری در خصوص سرانجام لایحه مدیریت یکپارچه شهری نیز گفت: در جلساتی که با وزیر راه داشتیم دو ابلاغیه موثر صورت گرفت که نخستین آن حضور نماینده شوراها در شورای عالی شهرسازی و معماری بود که در نخستین جلسه حضور نماینده شوراها بحث بافت‌های فرسوده و پیگیری جدی‌تر این موضوع مورد تفاهم قرار گرفت. از سوی دیگر با توجه به اینکه شوراها در سراسر کشور مستأجر هستند وزیر راه ابلاغیه‌ای را انجام داد تا زمین‌هایی در اختیار شوراها قرار گیرد. همچنین ابلاغی از سوی رئیس جمهور صورت گرفت تا نمایندگان شوراها در شوراهای اداری و شورای برنامه ریزی استان‌ها شرکت کنند. با وزارت کشور نیز اقدامات موثری در خصوص تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها انجام شد.

سرعت مجلس و دولت برای پیگیری لایحه مدیریت یکپارچه شهری 

رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه مدیریت یکپارچه شهری مهمترین مسئله مدیریت شهری محسوب می‌شود افزود: این موضوع سال‌ها است که مطرح می‌شود ولی چون نگاه مدون و همکاری دولت‌ها وجود نداشته مدام میان شوراها، مجلس و دولت در رفت و آمد بوده اما خوشبختانه در حال حاضر مجلس و دولت سرعت‌شان در پیگیری این لایحه بیشتر از شوراها است.

تشکیل کمیته برای واگذاری اختیارات به شوراها

در حال حاضر شوراها تنها شورای شهرداری هستند

وی ادامه داد: در همین راستا کمیته‌های توان یابی تشکیل شده، این کمیته‌ها با هدف ایجاد اطمینان برای مجلس و دولت در خصوص واگذاری اختیارات به شوراها شکل گرفته به شکلی که پس از بررسی این کمیته هر کجا که تشخیص داده شد تمام یا قسمتی از مسئولیت‌ها می‌توانند به شوراها سپرده شود و آنها قابلیت انجام این وظایف را دارند واگذاری انجام شود و به این ترتیب گارد دولت و مجلس در این خصوص باز شده است. خوش بینیم که در سال جاری نخستین گام این مهم را با مجلس و دولت برداریم. شاید این اقدام به صورت پایلوت برای یک شهر انجام شود ولی در مسیر تحقق شوراهای شهر است. چرا که در حال حاضر شوراها تنها شورای شهرداری هستند.

لزوم نگاه ویژه به نیروهای آتش نشانی 

سروری در خصوص توجه به نیروهای آتش نشانی گفت: در تهران اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده، این اقدامات بخشی از طریق تعاونی‌ها دنبال می‌شود اما باید از شهرداری‌های سراسر کشور نقطه نظرات را دریافت کنیم تا اقدامات منسجمی انجام شود. بی تردید آتش نشانان در خط مقدم خدمت رسانی به شهروندان هستند و در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند. لذا باید نگاه ویژه‌ای به آنها وجود داشته باشد.

پیگیری حریم شهرها با همکاری مجمع کلانشهرهای کشور و ایجاد کارگروه 

وی در خصوص حل و فصل موضوع حریم شهرها نیز گفت: ما در کشور به ویژه در کلانشهرها با مشکل جدی حریم مواجه هستیم. این مشکل از جایی نشأت می‌گیرد که روستاها به نوعی معتقدند که روستا باید حریم داشته باشد و این یک نکته حیاتی برای روستا قلمداد می‌شود و از سوی دیگر شهرهای بزرگ شش‌های تنفسی خود را در حوزه حریم می‌بینند. بر همین اساس مقرر شد بررسی‌ها انجام و در قالب پیشنهادی موضوع در شورای عالی استان‌ها پیگیری شود. قطعا تحت عنوان کارگروهی ویژه موضوع با همکاری مجمع کلانشهرهای کشور از سوی شورای عالی استان‌ها تا جمع‌بندی نتایج پیگیری خواهد شد.

بالاترین سطح همبستگی در شورای شهر تهران وجود دارد

همه زیر پرچم چمران کار می‌کنیم 

سروری در پاسخ به سوالی در خصوص وجود برخی اختلاف نظرها و احتمال بالا گرفتن این اختلاف نظرها در شورای شهر تهران گفت: قطعا نگاه به شوراها با دستگاه‌های دیگر باید متفاوت باشد. در ذات کار شورایی وجود چالش و تفاوت نظر طبیعی است و گاهی این امر موجب کیفیت بخشی به موضوعات می‌شود. در شورای شهر تهران تهران یک رئیس یعنی آقای چمران وجود دارد و همه زیر پرچم ایشان کار می‌کنیم. علی رغم وجود تفاوت‌ نظرها ولی بالاترین سطح همبستگی هم در شورای شهر تهران است که این امر در هنگام رای گیری دیده می‌شود.

رفاقت نزدیکی میان اعضای شورا وجود دارد

اعضای شورای شهر می‌توانند از ابزار نظارتی خود استفاده کنند

وی ادامه داد: وقتی شورایی بالنده با حضور چند شهردار و معاون شهردار سابق تشکیل می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که این شورا ساکن باشد. قطعا در چنین شورایی بالندگی به همراه تفاوت نظرها وجود خواهد داشت اما رفاقت نزدیکی میان اعضای شورا وجود دارد. هر چند که اختلاف نظرهایی پیش می‌آید که طبیعی است. تمامی اعضای شورا می‌توانند از ابزار نظارتی خود استفاده کنند و چالش‌هایی در این شورای شهر تهران وجود دارد که از روی دغدغه و توانمندی تجربی و علمی اعضای شورای شهر تهران است.

به گفته وی، قطعا نمی‌توان شورا را به دور از این موارد دید. مهم این است که مدیریت این چالش‌ها باید به گونه‌ای باشد که منجر به خدمت به مردم شود. این در حالیست که کارنامه شهرداری تهران با توجه به افتتاح‌های هفتگی درخشان و بالنده است.

افزایش بودجه شورای عالی استانها به ۱۰۰ میلیارد تومان 

سروری در خصوص بودجه شورای عالی استان‌ها نیز گفت: در هنگامی که شورای عالی استان‌ها کار خود را در دوره جدید آغاز کرد بودجه‌ای در حدود ۳۸ میلیارد تومان داشت که ۲۱ میلیارد تومان آن محقق شده بود. با توجه به اینکه شورای عالی استان‌ها باید مراکز استان‌ها را نیز تحت پوشش قرار دهد این بودجه با وظایف موجود متناسب نبود؛ اما خوشبختانه روند افزایشی را طی کرده و این بودجه را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان رساندیم اما با توجه به لزوم تقویت مراکز استان‌ها باز هم این بودجه با اقداماتی که باید انجام شود تناسب ندارد.

راندازی سامانه های شفافیت از راهکارهای رفع مشکلات کشور

سروری با تأکید بر اینکه یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات کشور راه اندازی سامانه های شفافیت است، تصریح کرد: هرچه مردم در جریان امور قرار بگیرند و مدیریت شیشه ای را ببینند، از درصد قابل ملاحظه ای از تخلفات جلوگیری خواهد شد. امیدواریم بتوانیم شفافیت در مدیریت شهری را در سراسر کشور به ثمر برسانیم. به دنبال این هستیم که به یک مدل پویا در این زمینه برسیم.

راه‌اندازی سامانه مصوبات شورای عالی  استان‌ها 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در اولین اقدام سامانه مصوبات شورای عالی راه اندازی شده که رونمایی خواهد شد و در کل کشور نیز این سامانه را به شکل یک پروژه دنبال می کنیم تا هرکسی به دنبال مصوبات کل کشور است، بتواند در این سامانه به آن دسترسی پیدا کند که تاکنون تبریز در حال تکمیل سامانه است و دیگر کلانشهرها نیز در حال تکمیل طرح هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر تعاملات با دولت عملیاتی نشود باید قطع شود، تصریح کرد: مسئول مربوطه در تفاهم نامه ها باید هر ماهه به ما گزارشات لازم را ارائه دهد که چه اقداماتی انجام می شود.

یکی از مسائل مورد اهمیت در شوراهای کشور آموزش است

دیگر بار سنگین شوراها به دوش افراد ناتوان نخواهد بود

سروری با بیان اینکه در سال گذشته در مجلس توانستیم قانون های درآمد پایدار را به تصویب برسانیم، یادآور شد: یکی از مسائل مورد اهمیت در شوراهای کشور آموزش است و امسال در حوزه آموزش رونقی در سطح کشور ایجاد خواهد شد. اگر این آموزش به صورت دقیق انجام شود می تواند کارسازی و اثرگذاری شوراها را به دنبال داشته باشد و دیگر بار سنگین شوراها به دوش افراد ناتوان نخواهد بود.

رایزنی با مجلس برای ارائه گواهی نامه آموزشی به افرادی که پشت میز شورا می نشینند

رئیس شورای عالی استانها تأکید کرد: باید گواهی نامه آموزشی وجود داشته باشد تا افرادی بتوانند پشت میز شورا بنشینند که این گواهی را داشته باشند که در این مسیر در حال رایزنی با مجلس هستیم.

بررسی پلاک باغات از لحاظ ارزش اکولوژیک در صحن شوراهای شهر

وی با بیان اینکه در شورای عالی استانها اولین اقدامی که انجام دادیم مصوبات مرتبط با باغات بود، اظهار کرد: بارها و بارها در کلانشهرها از مردم در مورد صف انتظار برای تعیین تکلیف باغات شنیدیم. در همین راستا از پنج بند تشخیص باغات، چهار مورد را به کمیسیون ماده هفت شهرها سپردیم که دیگر در صحن بررسی نشود و تنها پلاک ها از لحاظ ارزش اکولوژیک در صحن شورا مورد بررسی قرار می گیرد.

سروری افزود: به استانها ابلاغ کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا متناسب با شرایط استانها، موارد به تصویب برسد و اجرایی شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برای حفظ باغات برای کسانی که دارای ظرفیت هستند باید برنامه تشویقی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: نباید نگاه ایده آلی داشته باشیم چون مردم به فکر نفع خود نیز هستند؛ لذا هم شهر و هم صاحبان باغات باید سود ببرند. در تهران پیشنهادات خوبی ارائه شده که امیدواریم به نتیجه برسد تا ملاحظاتی داشته باشیم که ساخت و ساز در باغات منجر به تخریب درختان نشود.

کوتاهی جدی شورای پنجم باعث اتفاقات ناگوار برای شورایاری ها شد

سروری با بیان اینکه کوتاهی جدی شورای پنجم باعث اتفاقات ناگوار برای شورایاری ها شد، تصریح کرد: ما برای اینکه از ظرفیت عظیم شورایاری ها که سرمایه بزرگی در شهر تهران است، بهره برده شود، این مجموعه را در قالب طرح نظام نامه محلات در شورای شهر تهران به تصویب رساندیم و از ظرفیت شورایاری ها در هیات امنا و مجامع محلات استفاده می شود؛ ما حتما از این ظرفیت که طی ده ها سال شکل گرفته، استفاده خواهیم کرد.

نایب رئیس شورای عالی استانها با اشاره به حق جلسه اعضای شورای شهر، یادآور شد: ما از سطح روستا، بخش، شهر و شورای عالی استانها ابلاغیه ای داریم که بر اساس آن اعضا حقوق نمی گیرند و حق جلسه دریافت می کنند که حداکثر ۲۰ ساعت بوده و بر این اساس ۶۵۷ هزار تومان در روستاها پرداخت می شود. باید این مساله برطرف شود چراکه ۸۰ درصد کسانی که در روستاها مسائل را پیگیری می کنند و هزینه های زیادی دارند، این حق را نیز نمی گیرند.

وی افزود: در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر، حداکثر ۳۰ ساعت و رقم دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، شهرهای دارای ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ ساعت و سه میلیون و ۶۸۳ هزار تومان، برای شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ ساعت و چهار میلیون و ۵۴۸ هزار تومان، شهرهای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ ساعت و پنج میلیون و ۱۱۷ هزار تومان، شهرهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ ساعت و ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان، شهرهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ ساعت و هفت میلیون و ۵۲۱ هزار تومان و برای شهرهای ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت هم ۷۰ ساعت و هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

نگاه بسته ای درباره واردات اتوبوس به کشور وجود دارد

سروری در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی کشور و اصرار برخی افراد به جلوگیری از واردات اتوبوس در کنار تقویت تولید داخلی با بیان اینکه در بخش کارشناسی کشور مشکل اساسی داریم، گفت: نگاه بسته در این زمینه وجود دارد که آثار تخریبی جدی به دنبال دارد.

تناسب بین جمیعت و حمل و نقل در تهران وجود ندارد

وی افزود: در تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف داریم و تناسب بین جمیعت و حمل و نقل وجود ندارد؛ ما معتقدیم برای حمل و نقل داخلی واردات باید مدیریت شده باشد و جایی که تولید داریم باید مقابله کنیم. بنده در مجلس با چند وزیر جنگیدم که باید از تولید داخلی استفاده شود؛ اما وقتی کارخانجات موجود این ظرفیت را ندارند که کل نیازها را تأمین کنند، ما باید چه کنیم؟

از صددرصد تولید داخلی استفاده می کنیم وباید نیازها با واردات تأمین شود

از انتظار مردم در صف اتوبوس خجالت می کشیم

نایب رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما از صددرصد تولید داخلی استفاده می کنیم، یادآور شد: سوال ما این است که مابقی نیاز شهر را باید چگونه تامین کنیم؟ باید نیازها با واردات تأمین شود تا مردم در سختی نباشد؛ شهروندان بعضاً یک ساعت منتظر اتوبوس هستند و ما از این وضع خجالت می کشیم.

هرچه واحدهای تولیدی داخلی ظرفیت دارند خریداری می‌کنیم

تولید کنندگان داخلی طمع نکنند

وی با بیان اینکه معمولاً قشر ضعیفی از اتوبوس استفاده می کنند که حتی توان مالی استفاده از تاکسی را نیز ندارند، گفت: با این شرایط برخی تصمیم ناپخته می گیرند؛ ما هرچه واحدهای تولیدی داخلی ظرفیت دارند خریداری می‌کنیم که البته نباید به طمع تولیدکننده داخلی و قیمت های نجومی منجر شود و منطق دقیق داشته باشد.

برای دو هزار اتوبوس با واحدهای تولیدی داخلی قرارداد بستیم 

اگر این اتوبوس را ندادند باید چه کنیم؟

سروری گفت: در تهران برای دو هزار اتوبوس با واحدهای تولیدی داخلی قرارداد بستیم اما اگر این اتوبوس را ندادند باید چه کنیم؟ باید دید زمان بندی را رعایت می کنند که از خجالت مردم خارج شویم؟

وی تأکید کرد: کارشناسان باید از این نگاه بسته خارج شوند و وقتی کشور با مشکل رو به رو است مبتنی بر مشکلات، تصمیم گیری کنند؛ برخی افراد موضوعاتی را به اسطوره تبدیل کرده اند و دست از این اسطوره برنمی دارند. برای مسائل و مشکلات کشور باید با حفظ قانون تقویت تولید داخلی، تصمیمات جدی و دقیقی بگیریم.

شهریور ماه پیش بینی ما برای تحویل اتوبوس های داخلی است

شهرداری مجوز واردات اتوبوس را دارد

سروری با بیان اینکه پیش بینی ما برای تحویل اتوبوس های داخلی شهریورماه است، تصریح کرد: البته فشار وارد می کنیم که اتوبوس ها سریع تر تأمین شوند، اما مجوز واردات اتوبوس را نیز داریم که شهرداری در تلاش است اتوبوس های مناسب و به روز را زودتر از موعد تحویل اتوبوس های داخلی، تأمین کند، البته هنوز مشخص نیست که کشور مبدأ کجاست.

تصمیمات کمیسیون ماده پنج در این دوره به مناطق جنوبی باز می گردد

وی با تأکید بر اینکه اکثر تصمیمات کمیسیون ماده پنج در این دوره به مناطق جنوبی باز می گردد، گفت: این نشان می دهد که اظهارات نماینده مجلس در خصوص کمیسیون ماده پنج درست نیست که البته از شهرداری خواستیم توضیحات شفاف را ارائه دهد.

به شدت با شهرفروشی مخالفیم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما به شدت با شهرفروشی مخالفیم، خاطرنشان کرد: شهردار تهران با حضور در صحن شورا توضیحات کامل را در خصوص فعالیت های کمیسیون ماده پنج ارائه خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر