ترفند روسیه برای افزایش صادرات دیزل به عربستان

روسیه، صادرات دیزل به عربستان سعودی را از طریق عرضه مستقیم و انتقال کشتی به کشتی، شتاب داده است.

ترفند روسیه برای افزایش صادرات دیزل به عربستان

به گزارش مملکت آنلاین،روسیه پس از ممنوعیت صادرات سوخت این کشور به اتحادیه اروپا، با استفاده از روش انتقال کشتی به کشتی، مسیر نفتکش‌هایی که به آفریقا و آسیا می‌روند را کوتاه‌تر کرده است.

طبق آمار رفینیتیو، دو محموله دیزل که در بندر پریمورسک واقع در دریای بالتیک، بارگیری شده‌اند، به نفتکش دیگری منتقل شده‌اند که به سمت بندر راس تنوره عربستان سعودی می‌رود. این آمار همچنین نشان داد یک محموله دیگر که در بندر تواپسه در دریای سیاه بارگیری شده است، از روش انتقال کشتی به کشتی استفاده کرده و در بندر جیزان عربستان تخلیه شده است. هر دو بارگیری به این شیوه نزدیک بندر یونانی کالاماتا انجام شده است.

روسیه صادرات دیزل به عربستان سعودی را در فوریه و پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صادرات سوخت این کشور در پنجم فوریه، آغاز کرد.

به گفته معامله‌گران، عربستان سعودی ممکن است بخشی از دیزل روسیه را پس از پالایش، به کشورهای دیگر صادر کند.

در آستانه ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه فرآورده‌های سوختی روسیه، مسکو فروش سوخت به شمال آفریقا و آسیا را آغاز کرد و اروپا هم به نوبه خود، واردات از خاورمیانه و آسیا را برای جبران حذف واردات از روسیه، افزایش داد. با این حال، اروپا پیش از اجرایی شدن تحریم علیه سوخت روسیه، حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز سوخت از این کشور وارد کرده بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک جی پی مورگان برآورد کرده است صادرات سوخت روسیه ممکن است در نتیجه تحریم اتحادیه اروپا، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند اما روسیه می‌تواند تولید نفت را در سطح پیش از جنگ اوکراین حفظ کند. اما بازگشت به سطح تولیدی که پیش از دوران پاندمی وجود داشت، دشوارتر خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر