رهبر چین خواستار ارتقای نیروهای مسلح کشورش شد

شی جین پینگ خواستار ارتقای سریع نیروهای مسلح چین به سطح استانداردهای جهانی شد .

رهبر چین خواستار ارتقای نیروهای مسلح کشورش شد

به گزارش مملکت آنلاین، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، تنها چند روز پس از آن که هشدار داد این کشور توسط یک کارزار به رهبری ایالات متحده به «محاصره و سرکوب» تهدید شده است، در یک سخنرانی خواستار ارتقای هرچه سریع‌تر نیروهای مسلح کشور به سطح استانداردهای جهانی شد.

جین پنگ در این باره گفت: «چین باید یک سیستم قوی متشکل از نیروهای بازدارنده استراتژیک ایجاد کند، حضور نیروهای رزمی را در حوزه‌های جدید و با کیفیت‌های جدید افزایش دهد و آموزش‌های نظامی جنگی را عمیقاً توسعه بخشد.»

بودجه دفاعی چین در دهه گذشته تقریباً دو برابر شده است. پکن عظیم‌ترین ارتش ثابت جهان را با ۲ میلیون عضو داراست و از بیشترین تعداد کشتی در دنیا برخوردار است. این کشور همچنین بزرگترین نیروی موشکی و هوایی حاضر در اقیانوس هند و آرام به شمار می‌رود. برخی از ناظران آمریکایی می‌گویند منظور واقعی چین از طرح چنین موضوعاتی، زمینه‌چینی برای تصرف بخش خودگردان تایوان در آینده نزدیک است.

جین پینگ در سخنرانی خود که برای گروهی از نمایندگان انجام می‌شد با اشاره به تهدیدات طرح شده از سوی آمریکا اضافه کرد: «کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده سیاست مهار، منزوی‌سازی و سرکوب همه‌جانبه چین را اجرایی کرده‌اند که چالش‌های بزرگ بی‌سابقه‌ای را برای توسعه کشور ما به همراه داشته است.»

این در حالی است که آمریکا می‌گوید قصد سرکوب چین را نداشته و هدف واشنگتن «همزیستی مسئولانه در تجارت جهانی و نظام سیاسی» بوده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره گفت: «این در مورد مهار چین نیست. این در مورد سرکوب چین نیست. این به معنای عقب نگه داشتن چین نیست. ما می‌خواهیم رقابت سازنده‌ای داشته باشیم که منصفانه باشد و به تقابل کشیده نشود.»

پیشتر در روز سه‌شنبه چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، گفته بود اگر آمریکا مسیر خود را تغییر ندهد «تعارض و تقابل» اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

جین پینگ همچنین گفت چین باید «با به روزرسانی‌های مداوم، قدرت کشور برای مقابله با خطرات استراتژیک، حفاظت از منافع استراتژیک و تحقق اهداف استراتژیک ملی را به حداکثر برساند.»

رهبر چین تسریع در امر خوداتکایی در علم و فناوری، تقویت توانایی‌های استراتژیک در زمینه‌های اضطراری، انعطاف‌پذیری بیشتر زنجیره‌های صنعتی و تامین و ایجاد ذخایر ملی را از برنامه‌هایی دانست که باید برای اهداف امنیت ملی انجام شود.

بخشی از برنامه‌ استراتژی ملی که توسط جین پینگ ارائه شده است هم‌اکنون در حال انجام است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به کارزار «ساخت چین ۲۰۲۵» برای تسلط چین در ۱۰ زمینه کلیدی از مدارهای یکپارچه گرفته تا هوافضا، و همینطور یک کارزار دیگر چند دهه‌ای برای ادغام بخش‌های غیرنظامی و نظامی در اقتصاد اشاره کرد.

پکن این اهداف را به عنوان اهدافی مثبت می‌بیند و از ضرورت دستیابی به آن‌ها تا صدمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین سخن می‌گوید، با این حال مقامات آمریکایی چنین اهدافی را تهدید تلقی می‌کنند. به گفته آنان برنامه‌های توسعه چین دستکم تا حدی بر اساس «سرقت» یا «تحت فشار گذاشتن شرکت‌های خارجی» برای واگذاری فناوری قرار دارد.

در سال‌های اخیر تنش میان آمریکا و چین شدت گرفته است و دو کشور عمدتا بر سر تایوان، رفتار پکن با هنگ‌کنگ و اقلیت‌های قومی عمدتا مسلمان و همینطور امتناع این کشور از انتقاد یا منزوی کردن روسیه به دلیل حمله‌اش به اوکراین اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر