آمریکا در خاورمیانه، بر تشدید محاصره و تحریم های اقتصادی متمرکز شده است

دبیرکل حزب الله لبنان گفت که نسخه سوم طرح آمریکا در منطقه بر تشدید محاصره و تحریم‌های اقتصادی متمرکز شده است.

آمریکا در خاورمیانه، بر تشدید محاصره و تحریم های اقتصادی متمرکز شده است

به گزارش مملکت آنلاین، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان عصر امروز پنجشنبه در مراسم سی امین سالگرد تأسیس مرکز مطالعات و اسناد لبنان به صورت ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه مرکز مطالعات و اسناد یکی از مراکز درخشان و تأثیرگذار لبنان است بر افتخار به آن تاکید کرد وگفت: چنین مرکزی اعتماد، امید و عزم ما را برای ادامه کار افزایش می‌دهد.

ایشان مرکز مطالعات و اسناد لبنان را مکانی عنوان کرد که هر آنچه را که در سطح مطالعات حقوقی، پولی، مالی، اداری و مطالعات سیاسی راهبردی نیاز است، در اختیار قرار می‌دهد.

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: وضعیت اقتصادی در لبنان بسیار دشوار شده است. البته لبنان در جهان در این زمینه استثناء نیست؛ زیرا بسیاری از کشور‌ها امروز در جهان با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و حتی در معرض فروپاشی قرار دارند. البته نباید ناامید و تسلیم شد.

وی با تاکید بر اینکه باید به قدرت ملی باور داشت تا بتوان به راهکار دست پیدا کرد افزود: البته همه باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرند و هیچ کس نمی‌تواند مسئولیت خود را بر گردن دیگران بیاندازد. راهکار‌های زیادی وجود دارد، ولی همه باید احساس مسئولیت کنند.

سید حسن نصرالله مبنای کار این مرکز را استفاده از تجارب پیشین و بهره بردن از تمامی تفکرات و آراء متعلق به تمامی اقشار دانست و این یکی از مهمترین نقاط قوت این مرکز عدم برتری دیدگاه‌ها است. وی گفت: ما در این مرکز هیچ دیدگاهی را بر دیدگاه دیگر برتری نداده‌ایم که مبنای آن، حب و بغض شخصی باشد. این مرکز، حلقه وصل طبیعی مقاومت با نخبگان و اساتید است.

ممانعت آمریکا از ارسال کمک‌های مالی به لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به فشار‌های دهه‌های اخیر آمریکا بر اقتصاد لبنان، ممانعت آمریکا از ارسال کمک‌های مالی به لبنان را یکی از علل وضعیت بد اقتصادی دانست و گفت: آمریکا از سرمایه گذاری‌های خارجی در لبنان و اختصاص وام بانک جهانی و کمک به آن جلوگیری می‌کند. ما در تماس با کشور‌های مختلف هنگامی که از آن‌ها می‌خواهیم در لبنان سرمایه گذاری کنند، اعلام می‌کنند آمریکا به آن‌ها اطلاع داده است که این کار ممنوع است و این کشور‌ها نیز توان مخالفت با آمریکا را ندارند. آمریکا حتی از دریافت کمک کشور‌هایی مانند ایران و روسیه و قبول سرمایه گذاری کشور‌هایی مانند چین و روسیه در لبنان جلوگیری می‌کند. این اقدامات به منزله محاصره لبنان است. آمریکا همچنین از حل مشکل آوارگان سوری جلوگیری می‌کند، در حالی که همه لبنانی‌ها توافق دارند که این مشکل باید حل شود. کمک به لبنان برای نجات از شرایط سخت اقتصادی فقط مسئولیت دولت نیست، بلکه همه مردم و نیرو‌های سیاسی لبنان نیز باید در این خصوص مسئولیت پذیر باشند. اوضاع اقتصادی در لبنان بسیار سخت است و بسیاری از کشور‌های جهان نیز در حال سپری کردن چنین اوضاعی هستند.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه باید اقتصاد لبنان بر مبنای محاسبات درست سیاسی باشد، افزود: باید اقتصاد را بر این مبنا اصلاح کرد که هیچ صلح و سازشی در منطقه در کار نخواهد بود، نه اینکه سازش با اسرائیل، راه حل معضلات اقتصادی است. وی گفت: آنگونه که در اوکراین مشاهده می کنیم، غرب به دوران جنگ های نیابتی بازگشته است، ولی تمرکز کنونی آنها بر فشارهای اقتصادی و تحریم است. نسخه سوم طرح آمریکا در منطقه بر تشدید محاصره و تحریم های اقتصادی متمرکز شده است.

سید حسن نصرالله ضمن تاکید بر پیشبرد اقتصاد لبنان با محاسبات صحیح سیاسی گفت که راه حل معضلات اقتصادی سازش با اسرائیل نیست. وی گفت: برنامه‌ها و چشم انداز‌های اقتصادی در لبنان نباید بر اساس محاسبات اشتباه سیاسی از جمله امید داشتن به سازش در منطقه بنیان گذاشته شود، چرا که هیچ سازشی در منطقه وجود نخواهد داشت. چشم انداز‌های اقتصادی در لبنان باید بر این اساس بنا شود که با وجود نزاع با دشمن اسرائیلی، ثبات در منطقه وجود نخواهد داشت.

تاکید دبیرکل حزب الله لبنان بر سرمایه گذاری در بخش انرژی

وی نیروی انسانی را یکی از عوامل قدرت و رشد اقتصادی لبنان عنوان و نفت و گاز در دریای مدیترانه را ثروتی هنگفت برای لبنان قلمداد کرد. ایشان تاکید کرد دولت لبنان باید برای سرمایه‌گذاری در نفت و سوخت به دنبال شرکت‌هایی باشد که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطر نشان کرد: هیچ بحثی در مورد وجود ثروت زیاد در دریای مدیترانه وجود ندارد و در مورد اینکه آیا این ثروت در جهان اولویت دارد یا نه، بحثی نیست. این در حالی است که بر اساس مطالعات به طور حتم، ناگزیر و به طور قطع، نفت در زمین وجود دارد و آنچه مانع از همه تلاش‌های قبلی شد، سیاست است.

دبیر کل حزب الله در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تاکید بر مسئولیت پذیر بودن مقامات، از آن‌ها خواست در موضع گیری خود شجاع باشند و به پیشبرد روابط اقتصادی با چین که آمریکا مانع از آن می‌شود اهتمام ورزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر