شرکت ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب / مبلغ یارانه دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان است

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» در دو بخش مجازی و حضوری از نوزدهم روز چهارشنبه تا روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود

شرکت ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب / مبلغ یارانه دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان است

به گزارش مملکت آنلاین، نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح رویداد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت و گفت: سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۹ روزِ چهارشنبه تا روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب که بزرگترین اجتماع فرهنگی مردم پیرامون کتاب و آگاهی‌بخشی است، با اهتمام دستگاه‌ها در سطح تهران برگزار می‌شود.

احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران با حضور ناشران در دو بخش مجازی و حضوری برگزار می‌شود، افزود: فردا نقشه کامل غرفه‌های نمایشگاه در دسترس رسانه‌ها قرار می‌گیرد، تا مردم برای اولین‌بار پیش از برگزاری با جانمایی غرفه‌ها آشنا شوند. از طرفی، تلاش شده تا زودتر واگذاری غرفه‌ها به ناشرانی که کار ساخت‌و‌ساز انجام می‌دهند، انجام شود. از امروز ناشران غرفه‌های خود را دریافت و می‌توانند بعدازظهر امروز اقلام مدنظر خود را به نمایشگاه منتقل کنند. 

به گفته وی، از دو محور اساسی برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب می‌توان به برپایی برنامه‌های ویژه برای مجاهدت‌های مردم غزه با حضور دانشگاهیان، تقدیر از ناشران فعال در حوزه فلسطین و پاسداشت مقام و جایگاه دختران و زنان بخاطر همزمانی با دهه کرامت اشاره کرد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو بخش مجازی و حضوری می‌شود و تعداد قابل توجهی از ناشران علاوه‌بر بخش حضوری در بخش مجازی حضور خواهند داشت. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی کرد که حجم استقبال مردمی از نمایشگاه کتاب بیشتر از سال‌های گذشته باشد. احمدوند از مردم تقاضا کرد مردم روز‌های ورود خود را به انتهای هفته موکول نکنند.

احمدوند با اعلام این خبر که امسال حدود ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر خواهند بودند، افزود: امسال نزدیک به ۵۰ هزار عنوان کتاب خارجی را پیش‌بینی می‌کنیم، که از لحاظ حجم بار دریافتی حدود ۷۰ تن حجم مرسولات خارجی برای عرضه در نمایشگاه پیش‌بینی شده است. از طرفی، ما میزبان رویدادی به عنوان نشر ایران در روز‌های ۲۴، ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی نمایشگاه خواهیم بود. حدود ۲۰ مهمان از کشور‌های مختلف در این رویداد شرکت خواهند کرد، که منجر به آشنایی بیشتر دانشگاهیان با صنعت نشر می‌شود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره میزان یارانه اختصاصی به دانشجویان و طلاب و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: مبلغ یارانه به دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان است، که ۴۰ درصد آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۶۰ درصد آن دانشجویان تقبل می‌کنند. سال گذشته مبلغ یارانه ۶۰۰ هزار تومان بود. مبلغ یارانه به اساتید و اعضای هیئت علمی ۸۰۰ هزار تومان است، که ۵۰ درصد آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۵۰ درصد آن را اساتید تامین می‌کنند. سال گذشته این مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بود. 

رمضانی اعلام کرد بن‌های اختصاص یافته برای بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، تا مردم سراسر کشور بدون دغدغه به خرید کتاب بپردازند. بجز شبستان مصلی امام خمینی (ره) در شش سالن دیگر مستقر است. دو سالن به ناشران کودک و نوجوان، یک سالن به ناشران آموزشی، یک سالن به ناشران خارجی و ناشران دیجیتال در کنار ناشران خارجی مستقر هستند. از طرفی، ۸۴ نفر از شهروند - خبرنگاران در نمایشگاه کتاب حاضر خواهند شد و به تولید محتوا می‌پردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر