درصدد رقم زدن نهضت تالیف در حوزه کتاب کودک هستیم

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درصدد رقم زدن یک نهضت تالیف در حوزه کتاب کودک هستیم.

درصدد رقم زدن نهضت تالیف در حوزه کتاب کودک هستیم

به گزارش مملکت آنلاین، محمد حسین ظریفیان ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ در جریان سفر به استان مرکزی و بازدید از کتابفروشی های اراک و دیدار با ناشران، در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه این اداره کل در حوزه محتوا و ناشران فعالیت دارد، اظهار کرد: به استان مرکزی افتخار می کنم، این استان به عنوان یک استان صنعتی در ذهن ها جا افتاده است، اما ظرفیت فرهنگی و پتانسیل موجود در این زمینه در این استان، ارزشمند است و نشان می دهد که در معرفی این اقلیم باید توجه ویژه ای می کردیم.

وی با بیان اینکه مدیران فرهنگی و رسانه ای باید نگاه خاصی به استان مرکزی داشته باشد، افزود: مدیران استانی و مدیران ملی برای معرفی این ظرفیت ها باید تلاش بیشتری داشته باشد.

ظریفیان با تاکید بر لزوم توجه ویژه به ناشران، گفت: توجه به این قشر در دستور کار وزارتخانه است، سیاست عدالت فرهنگی که مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، توسط معاونت فرهنگی به خوبی در حال پیگیری است، همچنین حمایت از حقوق ناشران، کمک به انتشار کتاب های ارزشمند و خرید کتاب های ناشران از وظایف وزارتخانه است. از طرفی ناشران مباحث صنفی دارند که در حال رسیدگی به آنها هستیم و ظرفیت های خوبی به لحاظ قانونی ایجاد شده که اداره کل پیگیر آنهاست. برای کتابفروشان ظرفیت جدیدی نیز در دستور کار قرار دارد که تا امروز امور قانونی و حقوقی آن نیز به انجام رسیده است.

وی تخفیف در حامل های انرژی، مباحث مالیاتی، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات وزارتخانه به ناشران و پدیدآورندگان کتاب همچون ایجاد سامانه جامع ناشران که تمامی خدمات مربوط به ناشران از دو ماه پیش کاملا الکترونیکی شده است را از جمله ظرفیت های جدید در نظر گرفته شده برای کتابفروشان برشمرد.

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اهدای کتاب بیان کرد: در این سفر موضوع اهدا و خرید حمایتی از کتاب را برنامه ریزی کردیم و به عنوان یک برنامه کلی دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه کتاب های مجازی و صوتی اظهار کرد: تا پیش از صدور مجوز برای کتاب های الکترونیکی، شاکله کنونی را نداشت، در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله مورد توجه قرار گرفت و مشمول مصوبه ۶۶۰ اصلاحی شد. برای ناشران برنامه های تشویقی خوبی لحاظ شده است و به دنبال تحقق آنها هستیم، همچنین در حوزه کتاب الکترونیکی نیز یارانه هایی مدنظر است.

وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از مخاطبان از جمله جوانان علاقمند به استفاده از محتوای کتاب در فضای مجازی هستند بر همین اساس توجه به سکوهای اینترنتی در دستور کار قرار دارد و امید است که خدمات خوبی ارائه شود.

ظریفیان با تاکید بر توجه به کتاب کودک، افزود: حوزه کتاب کودک نیازمند تقویت جدی است، در حال حاضر حمایت از ناشران و پدیدآورندگان در حال پیگیری است. به نهضت تالیف در حوزه کتاب کودک نیاز داریم چراکه بخش قابل توجهی از کتب حوزه کودکان ترجمه و حاصل یک فرهنگ وارداتی و در مواردی مغایر با فرهنگی بومی و ایرانی و اسلامی است، هرچند که مراحل مجوزگیری این کتب به درستی طی می شود، اما به هرحال فرهنگ غیربومی را دارد.

وی تصریح کرد: کشور ظرفیت ها و استعدادهای قلمی بسیار خوبی دارد که باید مورد حمایت قرار گیرند تا فعال شوند، کار ترجمه، گردش مالی برای مترجمان دارد، اما خلق ایده و اثر کمتر در آن دیده می شود و بالندگی فکری موثری را در این حوزه شاهد نیستیم. اگر حوزه تالیف فعال شود چند برابر حوزه ترجمه برکات محتوایی، فکری و گردش مالی دارد و به رونق حوزه تالیف و نویسندگی کمک کرده و اشتیاق برای دیده شدن آثار را بالا می برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر