واشنگتن پست: ۲۰۲۰، سالی پرمخاطره برای خبرنگاران

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی ضمن اشاره به مخاطرات فعالیت خبری و رسانه‌ای در جهان طی سال ۲۰۲۰ عنوان کرد که "خبرنگاری-روزنامه‌نگاری" طی این سال به حرفه خطرناک‌تری در سراسر جهان از جمله آمریکا تبدیل شده است.

واشنگتن پست: ۲۰۲۰، سالی پرمخاطره برای خبرنگاران

به گزارش مملکت آنلاین، در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: براساس بررسی سالانه سازمان غیردولتی «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران»، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بیشتری(۲۷۴ نفر) تا اول دسامبر(۱۱ آذر) در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته زندانی هستند.

واشنگتن پست اعلام کرد که مسئله بیماری کووید- ۱۹ یک عامل بزرگ در افزایش سرکوب این گروه طی سال ۲۰۲۰ بوده است.

براساس اعلام این سازمان، شماری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران طی سال جاری میلادی به دلیل ارائه گزارش در مورد مسئله همه‌گیری کرونا بازداشت شده اند و دست کم دو فعال رسانه ای نیز پس از مبتلا شدن به این ویروس در زندان جان خود را از دست دادند.

همچنین تحولات سیاسی منجر به زندانی شدن دست کم ۱۰ خبرنگار یا روزنامه‌نگار در بلاروس و حداقل هفت نفر در اتیوپی شده است.

در آمریکا نیز طی سال ۲۰۲۰ آمار بی سابقه ۱۱۰ فعال رسانه‌ای- خبری وجود دارد که یا دستگیر شده‌اند و یا با اتهامات جنایی روبرو شدند و ۳۰۰ نفر دیگر مورد حمله قرار گرفتند.

براساس اعلام تارنمای "بررسی آزادی رسانه‌ای در آمریکا" در بیشتر موارد، خبرنگاران و عکاسان خبری از سوی پلیس این کشور همزمان با پوشش دادن اعتراض های مربوط به تبعیض نژادی مورد حمله قرار گرفتند.

هرچند هیچ خبرنگار- روزنامه نگار آمریکایی تا زمان انتشار این بررسی سالیانه دستگیر نشده اما شماری از آنها همچنان با اتهامات جنایی روبرو هستند.

روزنامه واشنگتن پست همچنین در ادامه این گزارش به نام کشورهایی همچون ترکیه، مصر و عربستان اشاره کرد که خبرنگار- روزنامه‌نگار زندانی بیشتری در مقایسه با دیگر کشورها دارند.

یکی از قربانیان در حوزه خبری "محمد منیر" خبرنگار مصری بود که اتفاقی غم انگیر برای وی رقم خورد. وی پیشتر از عملکرد حکومت قاهره در مورد مسئله کرونا انتقاد کرده بود که در ۱۵ ژوئن(۲۶ خرداد) بازداشت شد و در زندان کرونا گرفت. در نهایت او پس از آزادی در ۱۳ ژوئیه(۲۳ تیر) جان خود را از دست داد.

دست کم دو خبرنگار- روزنامه‌نگار مصری دیگر نیز به دلیل پوشش دادن اخبار مربوط به شیوع کرونا بازداشت شدند.

اتهام این خبرنگار- روزنامه نگاران در مصر و دیگر کشورها انتشار اخبار نادرست  بوده است. براساس اعلام کمیته حفاظت از خبرنگاران- روزنامه نگاران، ۳۴ فعال رسانه ای به دلیل انتشار اخبار نادرست طی سال جاری میلادی زندانی شده اند. این امار در سال ۲۰۱۹میلادی، ۳۱ نفر بود.

این کمیته اعلام کرده که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا این فرصت را دارد تا با حضور در کاخ سفید، فضای جهانی مرتبط با آزادی رسانه ای را تغییر دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر