ایران از AFC به دادگاه عالی ورزش شکایت کند

عضو فراکسیون ورزش مجلس محرومیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا را تصمیمی کاملا سیاسی دانست و گفت: باید از کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به دادگاه عالی ورزش (CAS) وابسته به کمیته بین‌المللی المپیک شکایت کنیم.

ایران از AFC به دادگاه عالی ورزش شکایت کند

به گزارش مملکت‌آنلاین، «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» روز یکشنبه در تشریح جلسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با حضور «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان درباره محرومیت تیم‌های فوتبال ایرانی از میزبانی‌ لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: در این جلسه راهکارهای بسیار خوبی برای جلوگیری از محرومیت میزبانی ایران مطرح و بررسی شد.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ابتدا اینکه مسئولان دولتی باید از ورود به این مساله اجتناب کنند،  سپس برای نشان دادن امنیت داخلی کشور، مسابقات دوستانه‌ای با کشورهای همسایه چون قطر، سوریه و عراق برگزار کرده و از ناظران بین‌المللی بی‌طرف برای بررسی وضعیت کشورمان در برگزاری مسابقات فوتبال دعوت کنیم.

سلب میزبانی ایران مغایر با ارزش‌های جنبش المپیک است

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در جلسه امروز فراکسیون ورزش مکاتبه‌ مستقیم رییس کمیته المپیک کشور با کنفدراسیون آسیا، فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک و اشاره به اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا است، تصریح کرد: محرومیت ایران از میزبانی‌ لیگ قهرمانان آسیا مغایر بند ۷۲ این اساسنامه بوده و همچنین مغایر با ارزش‌های جنبش المپیک است.

وی افزود: از طرفی مهمترین نقش کمیته بین‌المللی المپیک مقابله با استفاده نابجا از ورزش و ترویج صلح است در حالی که تصمیم اخیر کنفدراسیون آسیا درباره محرومیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانی آسیا کاملا سیاسی بوده و مسابقات آسیایی را از یک کشور پرتماشاگر محروم می‌کند. از سوی دیگر فلسفه برگزاری این بازی‌ها حضور تماشاگر در ورزشگاه‌ها است.

میزبانی ایران از ۲۵ کشور در جام جهانی کشتی تضمینی برای امنیت ایران است

جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار کرد: در این مکاتبه باید به برگزاری مسابقات بین‌المللی ورزشی روزهای اخیر و در آینده کشور همچون میزبانی ایران از کاروان‌های ورزش ۲۵ کشور دنیا در جام جهانی کشتی در روزهای ۳ الی ۴ بهمن‌ماه در شیراز اشاره شود. از طرفی باید اعلام کنیم که مسابقات مهمی به میزبانی کشورهای بحرین، عربستان، عراق سوریه به‌رغم شرایط ناامنی در حال برگزاری است.

ایران از کنفدراسیون آسیا به دادگاه CAS شکایت کند 

عضو فراکسیون ورزش مجلس ادامه داد: در این جلسه مقرر شد ایران شکایتی از کنفدراسیون آسیا به دادگاه cas وابسته به کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر اینکه برخی دولت‌های منطقه در اتخاذ تصمیمات مغایر با بندهای مربوط به صلح و نوع دوستی در اساسنامه، دخالت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ارائه تضمین نهادهای دولتی مبنی بر امن بودن فضای کشور و امکان تامین امنیت باشگاه‌های مهمان مورد دیگری بود که در این جلسه مطرح شد و  مسئول مربوطه نیز تاکید کرد که هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. از طرفی تمامی اقدامات باید صرفاً از سوی مدیران و ذینفعان باشگاه‌ها باشد و تنها باشگاه‌ها به این موضوع ورود کنند تا از وقوع اتفاقات بعدی جلوگیری شود. همچین به این نکته هم اشاره شد که فضای مجازی کمپین‌های مردمی در اعتراض به این تصمیم تشکیل شده است.

ایمن‌آبادی تصریح کرد: اظهار مخالف با محرومیت میزبانی باشگاه‌های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ازسوی اعضای فعلی و سابق تیم ملی فوتبال و برخی از ورزشکاران کشورهای دوست و صاحب جایگاه بین‌المللی و همچنین رایزنی با اسپانسرهای مسابقات باشگاه‌های آسیایی تاثیر بسیار خوبی بر این تصمیم خواهد داشت.

ضرورت تشکیل کنفدراسیون‌های فوتبال اورآسیا

وی با اشاره به راهکارهای بلندمدت پیشنهاد شده در جلسه مذکور، اظهار کرد: می‌توانستیم کنفدراسیون‌هایی فوتبال اورآسیا و کشورهای حاشیه خزر و فلات ایران با هدف ایجاد شبکه‌های قدرت موازی تشکیل دهیم. از طرفی فعال‌سازی دیپلماسی سیاسی در سطح وزارت امورخارجه در جهت کسب کرسی در کمیته‌ها و هیات‌های تصمیم گیرنده و ایجاد کمیته مشترک دیپلماسی ورزشی متشکل از وزارت ورزش، وزارت امور خارجه، کمیته ملی المپیک  راهکارهای بلندمدت برای مقابله با اتخاذ چنین تصمیم‌هایی است.

رییس فراکسیون مستقلین در مجلس دهم با اشاره به عدم حضور فعال وزارت امور خارجه در جلسه امروز برای ارائه کارکردهای خود، گفت: حضور افراد برجسته فوتبال کشور در رأس مدیریت فدراسیون فوتبال و هیات‌های تصمیم‌گیر فیفا و AFC می‌تواند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها موثر باشد. از طرفی فدراسیون فوتبال ایران در حال حاضر به صورت سرپرستی اداره می‌شود که مورد انتقاد تمامی نماینده‌های حاضر در این جلسه بود.

این نماینده مردم در مجلس وجود قرارداد خواهرخواندگی باشگاه‌های ایران با باشگاه‌های کشورهای دارای رابطه حسنه را در اینگونه مواقع بسیار مهم و اثرگذار دانست و افزود: بسترسازی حضور کمپ‌ها و آکادمی ورزشی باشگاه‌های خارجی در کشور می‌تواند در بلند مدت مانع اتخاذ اینگونه تصمیم‌ها علیه باشگاه‌های ایرانی شود و وقوع چنین اتفاقاتی نمایانگر این است که ما دورنمای مناسبی از مسائل مطرح شده نداشته‌ایم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر