فاجعه دیگری در ورزش، احتمال تعلیق تکواندو ایران

مثبت‌شدن دومین نمونه دوپینگ طی چند روز در میان ملی‌پوشان تکواندو، نگرانی‌ها را بابت رقم‌خوردن یک فاجعه افزایش داده است.

فاجعه دیگری در ورزش، احتمال تعلیق تکواندو ایران

به گزارش مملکت آنلاین، درحالی‌که تیم ملی تکواندو خودش را آماده اعزام به مسابقات جهانی ۲۰۲۳ در باکو می‌کند که یکی از مهم‌ترین مراحل برای کسب سهمیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، در دو روز اخیر شوک‌های بزرگی به پیکره تیم ملی وارد شده است.  

چهارشنبه دوپینگ رضا کلهر، ملی‌پوش تکواندوی ایران و دارنده مدال برنز جهان در رقابت‌های گرنداسلم چین مثبت اعلام شد و او به همین دلیل ۴ سال از حضور در تمام رویدادها محروم شد. حالا در فاصله ۲۴ ساعت از اعلام این خبر، دوپینگ دانیال بزرگی، دیگر ملی‌پوش تکواندوی ایران نیز به‌دلیل مصرف دارویی از خانواده استروئید آنابولیک در همان رقابت‌های گرنداسلم چین مثبت اعلام شده و در نتیجه این ورزشکار نیز ۴ سال از حضور در تمام رویدادها محروم شد.

مثبت‌شدن تست دوپینگ دومین ملی‌پوش تکواندوی ایران به‌دلیل مصرف ماده مشابه، این نگرانی را به وجود آورده که تست دوپینگ دیگر ملی‌پوشان نیز مثبت اعلام شود! از سوی کادر فنی و مسئولان فدراسیون تکواندو هم از احتمال رقم‌خوردن یک فاجعه بزرگ با سازماندهی در داخل کشور خبر داده‌اند؛ اتفاقی که با مشخص‌شدن نتیجه تست سایر ملی‌پوشان روشن خواهد شد. 

بیژن مقانلو، سرمربی تیم ملی تکواندو، در این باره می‌گوید: «این دارو اصلاً به درد تکواندو نمی‌خورد و برای رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری و پرورش اندام خوب است. به خدا ما هم قاطی کرده‌ایم. ترسمان این است که همه بچه‌های تیم آلوده شده باشند. آن وقت دیگر چیزی از تکواندوی ایران باقی نمی‌ماند. وقتی از گرنداسلم چین برگشتیم، از فدراسیون پزشکی ورزشی آمدند و از همه بچه‌ها تست دوپینگ گرفتند و به آزمایشگاه کلن آلمان فرستادند. هنوز جواب تست‌ها نیامده و فدراسیون از فدراسیون پزشکی ورزشی درخواست کرده که جواب‌ها زودتر مشخص شود و حتی حاضر است پول بیش‌تری هم بدهد. جواب آزمایشگاه کلن آلمان برای ما خیلی مهم است و مشخص می‌شود چه بر سر تکواندوی ایران آمده است؛‌ اینکه فقط برخی آلوده شده‌اند یا همه تیم."
اصغر رحیمی، سرپرست دبیری فدراسیون تکواندو، نیز به احتمال رقم خوردن یک فاجعه و حتی محرومیت و تعلیق تکواندوی ایران واکنش نشان داده است: "بیشترین شک ما این است که در زمان برگزاری اردوی تیم‌های ملی دختران و پسران تکواندو و پاراتکواندو در تهران، افرادی به آشپزخانه رفته باشند و در غذای بچه‌ها موادی ریخته باشند که باعث مثبت شدن تست دوپینگ آن‌ها شده است. بر همین اساس از آنجا که این یک بحث ملی و امنیتی است قصد داریم رسما از پلیس و نهادهای امنیتی بخواهیم تحقیقات خود را آغاز کنند و بررسی‌های لازم را با استفاده از دوربین‌های مدار بسته و سایر موارد پیگیری کنند. متاسفانه این افراد که دست به این کثافت‌کاری‌ها می‌زنند اصلا منافع ملی برایشان اهمیتی ندارد. ما احتمال می‌دهیم که تعداد دوپینگی‌ها در بچه‌ها بیشتر شود که عواقب جدی برای تکواندوی ایران خواهد داشت."

بهزاد خداداد ملی پوش سابق تکواندو نیز گفت: فقط این نیست که بگوییم خواستند به تکواندوکاران ما کمک کنند چون این کمک نیست بلکه دشمنی است؛ آن هم دشمنی که با هادی ساعی داشتند و ضربه آن به بازیکن ‌خورد و این دور از انسانیت است.
وی افزود: برخی به خاطر خصومت با هادی ساعی با زندگی و آینده جوان‌هایی بازی می‌کنند که تازه برای کسب مدال استارت زدند و نباید با این افراد سطحی برخورد کرد. برخورد باید جدی باشد تا دیگر این بلا را سر ورزشکاران ما نیاورند.
وی اضافه کرد: اگر خدایی نکرده دو تست دیگر مثبت شود فدراسیون هم تعلیق خواهد شد و در این صورت قطعا تکواندو ما نابود می‌شود چون نزدیک مسابقات جهانی هستیم و این هزینه بیت‌المال به خاطر خصومت شخصی یک آقا از بین می‌رود.

ارسال نظر