۳۵ کشور خواهان حذف روسیه و بلاروس از المپیک ۲۰۲۴ پاریس

۳۵ کشور خواهان حذف ورزشکاران روسیه و بلاروس از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شدند.

۳۵ کشور خواهان حذف روسیه و بلاروس از المپیک ۲۰۲۴ پاریس

به گزارش مملکت آنلاین، وزیر ورزش لیتوانی می‌گوید گروهی متشکل از ۳۵ کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و استرالیا خواستار محرومیت ورزشکاران روسی و بلاروسی از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ خواهند شد تا از این طریق بیش از پیش این دو کشور را متوجه هزینه اقداماتشان در اوکراین نمایند. 

این اقدام فشار را بر کمیته بین‌المللی المپیک افزایش خواهد داد تا دست به اقدامی سیاسی برای حذف ورزشکاران روس و بلاروس در بازی‌های المپیک بزند. 

در نشست آنلاینی که این ۳۵ کشور برای طرح خواسته خود برگزار کردند، ولودویمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز حضور داشت. او در این جلسه خطاب به وزرای حاضر در این نشست گفت: «اگر ورزش در المپیکی با کشتار و حملات موشکی وجود داشته باشد شما می‌دانید که کدام کشور مقام اول را در آن کسب خواهد کرد.» او همچنین در ادامه تاکید کرد که ترور و المپیک با یکدیگر متضاد هستند و نمی‌توان آنها را در کنار هم قرار داد. 

لوسی فریزر، وزیر ورزش بریتانیا نیز که در این نشست حضور داشت در حساب توییتری خود تاکید کرد که جلسه بسیار سازنده‌ای برگزار شده است. او همچنین در ادامه افزود: « من در این نشست موضع بریتانیا را خیلی روشن گفتم؛  تا زمانی که پوتین به جنگ وحشیانه خود ادامه می‌دهد، روسیه و بلاروس نباید در المپیک حضور داشته باشند.» 

لی ساترفیلد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست شرکت داشت. او پس از پایان این جلسه تصریح کرد که ایالات متحده به تلاش‌ها برای پیوستن جامعه گسترده‌ای از کشورها برای مقابله با جنگ وحشیانه روسیه در اوکراین ادامه خواهد داد. او همچنین مدعی شد که لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس هم در این جنگ همدست روسیه است و تحریم‌ها باید شامل این کشور نیز شود. 

با ادامه جنگ در اوکراین، کشورهای حوزه بالتیک، از نهادهای ورزشی بین‌المللی خواسته بودند که ورزشکاران روسیه و بلاروس را از حضور در بازی‌های المپیک منع کنند.

این جلسه در حالی برگزار شد که صبح روز جمعه موجی از حملات را به زیرساخت‌های اوکراین در شهرهای خارکیف و زاپوریژیا آغاز کرد. 

اوکراین تهدید کرده در صورت شرکت ورزشکاران روسی و بلاروسی، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را تحریم خواهد کرد. 

چنین تهدیدهایی خاطرات بایکوت‌های دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در دوران جنگ سرد را زنده می‌کند. در آن زمان بخشی از کشورهای جهان خواستار حذف شوروی از این بازی‌ها بودند. 

کمیته بین‌اللمللی المپیک در فاصله ۱۸ ماه مانده تا شروع بازی‌های ۲۰۲۴ در پاریس در تلاش است تا فضای تنش آلود را آرام کند تا پیام اصلی این بازی‌ها که همان صلح و دوستی میان ملت‌ها است به خطر نیافتند.

«اَن ایدالگو»، شهردار پاریس نیز از ایده عدم حضور ورزشکاران روسی در این بازی‌ها حمایت کرده اما تاکید کرده که این کمیته بین‌المللی المپیک است که باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند. 

خبرگزاری رویترز گزارش داده که وزارت ورزش روسیه به درخواست در خصوص اظهار نظر در این رابطه پاسخ نداده است. سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک هم در پاسخ به درخواست این خبرگزاری تاکید کرده به دلیل اینکه به صورت دقیق در جریان محتوی این جلسه قرار ندارد، نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند. 

هنوز مشخص نیست که تلاش کشورهای مخالف روسیه برای حذف این کشور در بازی‌های المپیک به کجا خواهد انجامید اما در دوره قبلی این مسابقات، کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل استفاده متعدد ورزشکاران روس از مواد نیروزا و موارد فراوان دوپینگ در میان آنها، تاکید کرده بود که ورزشکاران این کشور حق حضور در بازی‌ها با پرچم روسیه را ندارند.

از سوی دیگر پیش از این فیفا در اقدامی کم‌سابقه فدراسیون فوتبال روسیه را از حضور در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر محروم کرده بود اما هنوز مشخص نیست که کمیته بین‌المللی المپیک هم دست به اقدام مشابهی خواهد زد یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر