تعلیق تلگرام در برزیل لغو شد

دادگاه فدرال در برزیل تعلیق تلگرام را در این کشور لغو کرد.

تعلیق تلگرام در برزیل لغو شد

به گزارش مملکت آنلاین، دادگاه تجدیدنظر در برزیل روز شنبه تعلیق برنامه پیام‌رسان تلگرام را که هفته گذشته به دلیل استفاده از سوی گروه‌های افراطی و نئونازی مسدود شده بود، لغو کرد. با وجود تعلیق این برنامه پیام‌رسان در برزیل، اما جریمه سنگین روزانه ۲۰۰ هزار دلاری آن همچنان پابرجاست و دادگاه تجدیدنظر اعمال این جریمه سنگین را برای شرکت تلگرام تأیید کرده است.

«فلاویو لوکاس»، قاضی دادگاه فدرال منطقه دوم برزیل، در تصمیم خود اعلام کرد که تعلیق کامل سرویس تلگرام در این کشور به دلیل تأثیر آن بر آزادی ارتباطات هزاران نفر دیگر در داخل و خارج برزیل معقول نیست، هرچند تحقیقات درباره تأثیر استفاده از این برنامه بر اقدامات گروه‌های نئونازی و افراطی همچنان در حال انجام است.

در عین حال، قاضی فدرال اعمال جریمه روزانه ۲۰۰ هزار دلار را برای شرکت تلگرام به دلیل عدم ارائه اطلاعات موردنیاز مقامات امنیتی و پلیس تأیید کرده است. پلیس فدرال برزیل پیشتر خواستار تعلیق تلگرام شده بود. درخواست برای تعلیق تلگرام پس از آن صورت گرفت که تلگرام از تصمیم قبلی دادگاه مبنی بر تحویل داده‌های مربوط به دو گروه نئونازی فعال در این برنامه که متهم به تحریک خشونت در مدارس بودند، خودداری کرد.

درخواست قبلی برای تعلیق فعالیت تلگرام در برزیل از سوی قاضی ولینگتون لوپز داسیلوا در دادگاه ایالت اسپریتو سانتو صادر شده بود. در این ارتباط اعلام شده بود: «به دلیل صدور رأی عدم پیروی از قانون، قاضی دستور داده است که شرکت‌های ارتباطاتی در این کشور باید فرایند دسترسی به برنامه‌ها و دانلود محتویات آن را آغاز کنند.»

پس از صدور حکم تعلیق تلگرام از سوی قاضی برزیلی، رسانه‌های محلی گزارش دادند پلیس فدرال خواستار شماره تماس مدیران و اعضا و همچنین شماره موبایل کاربران گروه‌های مذکور شده بود، اما تلگرام فقط بخشی از اطلاعات مورد نظر را ارسال کرد. درخواست پلیس برای «پایان دادن به محرمانه بودن اطلاعات» این گروه‌ها در چارچوب تحقیقاتی درباره حملات افراط گرایان به مدارس برزیل است که چند هفته گذشته منجر به کشته شدن پنج نفر شد.

بر اساس گزارش تی آر تی ترکیه، پلیس برزیل پس از اینکه متوجه شد فرد ۱۶ ساله‌ای که در ماه نوامبر سال گذشته در دو مدرسه در آراکروز چهار نفر را کشته و ده‌ها نفر دیگر را مجروح کرد، در حال انتشار محتوای یهود ستیزانه در گروه‌های تلگرامی است، درخواست دسترسی به داده‌ها را به شرکت تلگرام داده بود، اما تلگرام توجهی به این درخواست پلیس برزیل نکرده بود. در این درخواست گفته شده بود که آن‌ها فیلم‌هایی را به اشتراک گذاشته‌اند که مرگ‌های خشونت‌آمیز، فیلم‌های ساخت بمب و مواد ترویج نفرت از اقلیت‌ها را نشان می‌دهد.

بازرسان برزیلی امیدوار بودند در مورد پیوند‌های بین اعضای گروه افراطی و مدیران و اینکه آیا این گروه تأثیری روی قاتل برای ارتکاب جنایت داشته است یا نه، اطلاعات بیشتری کسب کنند، اما تحقیقات آن‌ها با عدم همکاری تلگرام به درازا انجامید.

در زمان تعلیق تلگرام در برزیل و بر اساس بیانیه اداره اطلاعات برزیل، گوگل، اپل و چهار شرکت مخابراتی برزیلی دستور حذف تلگرام از فروشگاه‌های اپلیکیشن و دیگر پلتفرم‌های خود را صادر کرده بودند.

انتهای پیام/

منبع: رویترز

ارسال نظر