«انگل» روی میز نقد

تازه‌ترین ساخته «بونگ جون هو» که نخل طلایی بهترین فیلم جشنواره کن ۲۰۱۹ را دریافت کرده، در تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان نقد و بررسی شد.

«انگل» روی میز نقد

به گزارش مملکت‌آنلاین، سیاوش گلشیری که به دعوت جهاد دانشگاهی و کانون فیلم و عکس دانشگاه اصفهان در این نشست حاضر شده بود، درباره فیلم «انگل» گفت: این فیلم آخرین ساخته «بونگ جون هو» فیلم‌ساز کره‌ای است و یکی از بهترین کارهای او نیز به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: «انگل» داستان خانواده‌ای از طبقه پایین را به تصویر می‌کشد که می‌کوشند با نقش بازی کردن و دوزوکلک وارد خانواده‌ای از قشر متمول شوند اما در این مسیر  اتفاقاتی رخ می‌دهد که همه تصورات را به هم می‌زند.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ناپذیری یکی از خصیصه‌های این فیلم است، خاطرنشان کرد: دیگر مؤلفه مهم فیلم «انگل»، تلفیقی بودن آن است. بونگ جون هو، یک جا از قواعد ملودرام بهره می‌برد، سپس به سمت کمدی سیاه می‌رود و  در آخر، ویژگی‌های جنایی را به خود می‌گیرد و همین تنوع ژانرها، باعث می‌شود که طیف وسیعی از مخاطبان خاص و عام را شامل شود.

گلشیری، انتخاب نماها و حرکت‌های دوربین را هوشمندانه دانست و در ادامه گفت: مسئله زیرزمین و آدم‌های زیرزمینی در این فیلم، کتاب‌های «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی و «مسخ» کافکا را به خاطر می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب فیلم «انگل» احساس نمی‌کند که با اثری بر اساس مختصات سینمای کره روبروست و نگرش سیاسی کارگردان، با به تصویر کشیدن یک موقعیت کلی توانسته آن را به فیلمی با مخاطب جهانی تبدیل کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر