اجلاسیه بین‌المللی روز جهانی مسجد برگزار شد

اجلاسیه بین‌المللی روز جهانی مسجد با حضور نماینده ولی‌فقیه در فارس، استاندار و جمعی از مسئولان این استان در شیراز برگزار شد.

اجلاسیه بین‌المللی روز جهانی مسجد برگزار شد

به گزارش مملکت آنلاین، نماینده ولی‌فقیه در فارس دوشنبه ۳۰ مرداد در این اجلاسیه بیان کرد: نامگذاری روز جهانی مساجد در تقویم جمهوری اسلامی، یادآور جنایتی است که به دست صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی رخ داد و قبله اول مسلمین در آتش سوخت و حدود ۱۵۰۰ متر از ۴۰۰۰ متر مسجد الاقصی از بین رفت و این داغ برای همیشه در دل مسلمین تازه است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به آیه ۱۱۴ سوره مبارکه بقره، ضمن تاکید براینکه کسانی که تلاش دارند مسجد به عنوان محل ذکرخداوند را تخریب کنند، جزء ظالمترین ظالمان هستند، گفت: جریان مقاومت اسلامی امروز فریادش را بر سر مسلمانان جهان برآورده که چرا نشسته‌اید وقتی مسجدالاقصی در دست صهیونیست‌ها رو به تخریب است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به وجود ۵۰۰۰ مسجد در این استان، فعال نگه داشتن و پررونق کردن آنها را زمینه تشکیل لشکر آزادسازی قدس دانست.‌

فرمانده سپاه فجر فارس نیز در این اجلاسیه با اشاره به نقش سپاه فجر در این اجلاسیه اظهار کرد: ما به عنوان مسلمان و شیعه اثرات کارمان باید در مسجد بروز پیدا کند، همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند مسجد پایگاه است و می‌تواند پایگاه همه کارهای ما باشد.

سردار یدالله بوعلی، با اشاره به فلسفه مسجد که محل هدایت بشر است، خاطرنشان کرد: همه نقش آفرینان باید بدانند که هر کسی به نوعی باید خدمت کند تا مسجد در جایگاه خود نقش آفرین باشد.

بوعلی گفت: بنای ما اولویت دادن به محوریت مسجد در فعالیت‌هاست و مصادیق آن بسیار زیاد است؛ موضوعات علمی، فرهنگی، محرومیت‌زدایی ، کمک‌های مومنانه، آزادسازی زندانیان و... از جمله این مصادیق است.

فرمانده سپاه فجر فارس همچنی با اشاره به بحث احیای مساجد، به بازسازی و بهسازی بیش از ۵۰۰ مسجد توسط سپاه فجر فارس اشاره و اظهار کرد: ۶۹ مسجد غیرفعال در سال گذشته شناسایی شدند و با فعالیت پایگاه‌های مقاومت بسیاری از آنها فعال شده است.

او همچنین با تاکید بر انتقال پایگاه‌های مقاومت به مساجد، به موضوع قرآن با محوریت مساجد به صورت منسجم در سطح استان به صورت گسترده اشاره و اضافه کرد: در دو سال گذشته ۲۹ دارالقرآن در استان افتتاح شده و ۱۰ دارالقرآن دیگر جزء مصوباتمان است و در این مورد به خصوص استان فارس در دو سال گذشته از استان‌های اول در کشور بوده است.

بوعلی با بیان اینکه فارس به عنوان استان اول کشور مشارکت بیش از ۷۷ هزار نفری در مسابقات سراسری قرآن بسیج کشوری داشته است، به راه‌اندازی مرکز شبانه روزی حفظ و آموزش قرآن و ساماندهی ۵۳۹۰ گروه ‌قرآنی اشاره کرد و گفت: برای داشتن یک محله اسلامی همه باید در مسجد فعالیت و نقش آفرینی داشته باشته باشیم.

استاندار فارس نیز در طی سخنانی مسجد را کانون تربیت انسان‌هایی دانست که انقلاب کردند و گفت: در ایام دفاع مقدس مساجد کانون فعالیت‌های کمک به جبهه و اعزام به جبهه‌ها بودند و در ایامی همچون ایام کرونا هم مساجد کانون کمک‌های مردمی شد.

دکتر محمدهادی ایمانیه ادامه داد: یکی از سنگرهای قوی مقابله با دشمن در انحرافات ذهنی جوانان قطعاً مساجد است.

ایمانیه با تاکید بر اینکه ما موظفیم که هم در بحث سخت‌افزاری از قبیل ساخت و ساز بنا و بهسازی ابنیه مساجد و هم در بحث نرم‌افزاری مساجد را حمایت کنیم، ادامه داد: تصمیماتی از جمله موقوفات عمران مساجد در استان در دست پیگیری است که به زودی به نتیجه می‌رسد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه بسیاری از مساجد به خصوص در روستاها فاقد خانه عالم هستند، از مساعدت وزیر نفت برای ساخت خانه عالمان خبر داد و افزود: با شهرداری‌ها هم هماهنگ شده که خانه عالم بدون مجوزهای معمول شهرداری ساخته شود تا در کمترین مکان به نتیجه برسد.

ایمانیه با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن، گفت: ما در این طرح تاکید کردیم هیچ کدام از این ساختمان‌ها قابل بهره‌برداری نیست تا زمانی که مسجد بلوک‌های آماده هم قابل بهره‌برداری باشد.

مسئول کانون‌های فرهنگی مساجد استان فارس و دبیر این اجلاسیه هم در ادامه، با بیان اینکه فعالیت‌ها برای برگزاری این اجلاسیه از چهار ماه قبل آغاز شده است، تشکیل شورای حل اختلاف مساجد فارس، تهیه شناسنامه ۲۰۰ مسجد، تدوین اولین و آخرین اطلس مساجد استان فارس و تحول در نحوه حسابرسی مالی مساجد را از اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس ذکر کرد.

حجت الاسلام حسین امیدی با اشاره به اقدامات معاونت بسیج مساجد و محلات سپاه فجر فارس، کمک به ساخت خانه عالم و مساجد را از جمله این اقدامات دانست.

امیدی از اقدامات شورای شهر و شهرداری شیراز هم کمک به مرمت بازسازی و بهسازی بیش از ۳۰۰ مسجد و حسینیه ذکر و عنوان کرد: ساماندهی کانون‌های فرهنگی مساجد و برگزاری مسابقات قرآن از جمله اقدامات کانون فرهنگی مساجد فارس در راستای برگزاری این اجلاسیه بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر