۱۶۶۸ خبرنگار در بیست سال اخیر کشته شده‌اند / عراق خطرناک‌ترین کشور

هزار و ۶۶۸ خبرنگار یا به طور متوسط سالانه ۸۰ روزنامه‌نگار در جهان کشته شده‌اند که عراق و سوریه رتبه‌های نخست را در بین خطرناک‌ترین کشورها برای این حرفه به خود اختصاص داده‌اند.

۱۶۶۸ خبرنگار در بیست سال اخیر کشته شده‌اند / عراق خطرناک‌ترین کشور

به گزارش مملکت آنلاین، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲، هزار و ۶۶۸ خبرنگار یا به طور متوسط سالانه ۸۰ روزنامه‌نگار در جهان کشته شده‌اند که عراق و سوریه رتبه‌های نخست را در بین خطرناک‌ترین کشورها برای این حرفه به خود اختصاص داده‌اند.

سازمان غیردولتی «گزارشگران بدون مرز» اعلام کرد که ۵۷۸ خبرنگار در بیست سال اخیر در دو کشور سوریه و عراق که شاهد درگیری بودندف کشته شدند که به تنهایی بیش از یک سوم کل کشته شدگان است. پس از این دو کشور، مکزیک با ۱۲۵، فیلیپین با ۱۰۷، پاکستان با ۹۳، افغانستان با ۸۱ و سومالی با ۷۸ خبرنگار کشته شده در رتبه های بعدی قرار دارند. مردان بیش از ۹۵ درصد از این کشته شدگان را تشکیل می دهند.

طی دو دهه گذشته، «تاریک‌ترین سال‌ها» به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برمی‌گردد که به‌ترتیب ۱۴۴ و ۱۴۲ خبرنگار عمدتاً به دلیل درگیری در سوریه کشته شدند.

به گفته سازمان آزادی مطبوعات، پس از این دو سال، آرامش تدریجی حاکم شد و از سال ۲۰۱۹ شاهد تعداد کم کشته شدگان بودیم. با شروع جنگ در اوکراین، اما تعداد کشته ها در سال ۲۰۲۲ دوباره شروع به افزایش کرد و شاهد کشته شدن ۵۸ خبرنگار در حین انجام وظیفه بودیم.

در سطح جهانی، کشته شدن خبرنگاران به پوشش درگیری های مسلحانه در مناطق جنگی مربوط است، اما تعداد خبرنگارانی که در مناطق غیرجنگی به دلیل تحقیقاتی که در مورد جنایات سازمان یافته و فساد انجام داده اند، بیشتر بوده‌ است.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرد که حدود نیمی از خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۲۲ در قاره آمریکا (مکزیک، برزیل، کلمبیا، هندوراس…) است و ثابت می کند که امروز این کشورها خطرناک ترین محیط برای رسانه ها است.

انتهای پیام/

منبع: النهار

ارسال نظر