نتایج آخرین تحقیقات؛ مبتلایان به کرونا چند ماه ایمن هستند؟

ایمنی در برابر بیماری کرونا می تواند بیش از 8 ماه ادامه داشته باشد.

نتایج آخرین تحقیقات؛ مبتلایان به کرونا چند ماه ایمن هستند؟

به گزارش مملکت آنلاین، طبق تحقیقات انجام شده بنظر می رسد که برخی از پادتن ها و سلول های حافظه می توانند پس از ابتلای فرد به بیماری کرونا تا 8 ماه در بدن دوام داشته باشند، مخصوصا اگر سیستم ایمنی آنها پاسخ بهتری به کرونا داده باشد.

پادتن های مقابله کننده با پروتئین موجود در ویروس کرونا پس از 6 ماه همچنان مقاوم بودند و سلول های B حافظه نیز پس از 6 ماه از اولین عفونت بیشتر شده بودند. تعدادی از سلول های T حافظه 4-6 ماه بعد کاهش یافتند اما برخی همچنان به بقا ادامه دادند.

به گفته یکی از کارشناسان ایمن شناسی وجود این مقدار از سلول و پادتن در بدن مانع از بستری شدن بیشتر مردم در برابر بیماری های مختلف و شدت یافتن آنها شده است.

تیم تحقیقاتی 254 نمونه خون را از 188 بیمار مبتلا به کرونا در سراسر کشور جمع آوری کردند که شدت های مختلف این بیماری را تجربه کرده بودند. بیشتر آنها بیماری کرونا را به شکل خفیفی تجربه کرده بودند و 93% از آنها هرگز در بیمارستان بستری نشدند. سپس محققان پس از 6 -8ماه نمونه خون 43 نفر را مجددا مورد بررسی قرار دادند.

طبق یافته ها پادتن های تغذیه کننده 1-8 ماه پس از اولین عفونت در بدن ثابت باقی می مانند و به مرور زمان مقدارشان کاهش می یابد اما از بین نمی رود. سلول های B حافظه که به یک ویروس ساخت پادتن را یادآوری می کند، طی 4ماه اول پس از ابتلا به بیماری افزایش یافته و سپس کاهش می یابد اما در تمامی موارد تا 8 ماه پس از ابتلا همچنان به قوت خود باقی می مانند.

سلول های T حافظه که مامور شناسایی آنتی ژن ها در ویروس و تحریک واکنش سیستم ایمنی اند، یک ماه پس از ابتلا به بیماری ظاهر شده و 4-6 ماه پس از بیماری شروع به کاهش نمودند اما مقدار آنها هرگز صفر نشد. این مساله درباره ویروس های دیگر مانند ویروس آنفولانزا و تب زرد هم صادق است.

برخی از سلول های T که با نام "یاری رسان" شناخته می شوند و وجودشان برای تغذیه پادتن ها و مصونیت طولانی مدت نیز ضرروی است، در تمامی موارد مورد بررسی دیده شده و حتی تا 6 ماه پس از ابتلا به بیماری نیز در بدن فرد مبتلا قابل مشاهده بودند.

میزان پادتن ها و سلول های B حافظه در بیمارانی که بخاطر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری بودند بالاتر بود. این بدان معناست که افراد مبتلا به درجات شدیدتری کرونا در ادامه دارای سیستم ایمنی قوی تری خواهند بود.

درحالت کلی در 64% موارد هر 5 مورد واکنش سیستم حافظه مشاهده گردید، مواردی که در این تحقیق نیز گنجانده شده بود. بیشتر این موارد در ماه های نخست یا دوم پس از ابتلا به بیماری ظاهر شدند. پس از 5-8 ماه، میزان آنها تا 43% کاهش یافت. هرچند در 95% بیماران حتی تا 5 ماه پس از اولین ابتلا 3-5 دسته از این واکنش های ایمنی دیده شد. گرچه محققان هنوز قادر نیستند که براساس سطح پادتن ها و سلول های حافظه در نمونه های خون، در اینباره نتیجه گیری مستقیم و جامعی ارائه دهند، اما یافته ها نشان دهنده نتایج خوبی در این جریان است. این یافته ها حاکی از آن است که احتمالا واکنش سیستم ایمنی مانع از عفونت و ابتلای مجدد به بیماری کرونا و شدت آن در آینده خواهد شد. تاکنون موارد اندکی از ابتلای مجدد افراد به این بیماری گزارش شده است اما شدت آنها بسیار کمتر از دفعه اول است. احتمال دوچندان شدن مقاومت بدن افراد مبتلا به کرونا وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر