یک پنجم بودجه دانشگاهی کشور به تغذیه دانشجویان صرف میشود / بسیاری از خوابگاهها فرسوده شده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ۲۲ درصد بودجه کل دانشگاههای کشور در سال گذشته، صرف تغذیه دانشجویی شده است، گفت: دانشجو نباید دغدغهای جز تحصیل داشته باشد اما فضای دانشگاهها چندان متناسب با توقعات دانشجویان نیست.
به گزارش مملکت آنلاین، حسین سیمایی در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته، بیش از ۱۱ همت، صرف تغذیه دانشجویی شد که این عدد، معادل ۲۲ درصد بودجه کل دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور است اما به گونهای مدیریت میکنیم که هزینهها، بالا و فایده، پایین بوده است.
وی ادامه داد: خوابگاه به اندازه کافی نداریم خوابگاه های موجود هم قابل قبول نیست، بسیاری از آنها فرسوده شده اند، هر چند همه ساله، خوابگاه ها تعمیر و تا اندازه ای بازسازی می شوند و هدف این است که وضعیت خوابگاه بهتر از این باشد.
وزیر علوم بیان داشت: از سال گذشته و امسال، برای تعمیر و احداث خوابگاه، بودجه بیشتری گرفتیم متاسفم بگویم ما خدماتمان را کمونیستی اداره میکنیم. به این شکل که مسئولیت خدمات را در دست میگیریم، پول آن را هم میدهیم اما رضایت، جلب نمیکنیم، در حالیکه دوران مدیریت کمونیستی در دنیا تمام شده است.
ثبت بیش از ۲۲ هزار نیاز در سامانه نان
وزیر علوم اظهار داشت: همه کشورها با این پرسش روبرو هستند که چگونه بین دانشگاه و صنعت پیوند برقرار کنند. در ایران فکرهای مختلفی شده و یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری همواره بر این است که تحقیقات دانشگاه در دانشگاه حبس نشود و جنبه کابردی یابد تا باعث پیشرفت و توسعه صنعت شود.
سیمایی افزود: در این راستا سامانه نان یا نیازها و ایده ها راه اندازی شد با وجود شناسایی نیاز و ایده پیوند بین دانشگاه و صنعت برقرار نشده است در سامانه نان ۲۲ هزار و ۵۸۵ نیاز ثبت شده که متاسفانه در سال ۱۴۰۳ فقط ۳۳ نیاز منجر به با دانشگاه قرارداد شد و امسال هم ۱۳۷ مورد تبدیل به قرارداد شده که البته به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
بیش از هشت هزار دانشجوی ارشد استاد محور داریم
وزیر علوم ادامه داد: چند مدل جذب دانشجو با محوریت صنعت داریم یک مدل دانشجوی کارشناسی ارشد به شیوه استاد محور است که دانشجو باید با انتخاب موضوع با استاد مرتبط با آن طرح توافق کنند تا استاد با پذیرش این دانشجو، دانشجو استاد محور شود.
سیمایی اضافه کرد: اکنون هشت هزار و۴۳۰ دانشجوی ارشد استاد محور و ۵۷۷ دانشجوی دکترای تخصصی به شیوه استاد محور داریم دورههای پسا دکتری در حوزه صنعت راهاندازی شد که در حل مسائل کشور و ارتباط با صنعت فوق العاده مهم هستند.
وی یادآورشد: مقام معظم رهبری مجوز ۵۰۰ امریه سربازی برای محققان پسا دکتری و جذب در صنعت را صادر کردند.
ارائه خدمات تغذیه دانشجویی به تدریج برونسپاری میشود
وزیر علوم در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: با صنایع غذایی مختلف مذاکراتی داشته و تمایل داشتیم امسال حداقل ۱۰ تا ۱۵ دانشگاه ما در زمینه ارائه خدمات غذایی به دانشجویان برون سپاری شود و همان هزینه ای که به پیمانکار در داخل دانشگاه داده می شود به این صنایع داده شود و خدمات بهتری هم دریافت کنیم.
سیمایی افزود: با این تصمیم بنا داریم خدماتی ارائه دهیم که رضایت دانشجو را بیشتر و بهتر جلب کند، خدمتی که منجر به سبد غذایی سالم ، متنوع و بهتر شود. البته این هدف از آنجا که همواره در برابر خلاقیت و نوآوری ها مقاومت هایی وجود دارد چندان پیشرفت نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: هر چند که باید در این رابطه به مدیران دانشگاه ها هم حق داد چرا که از مخاطرات و ریسک این کار واهمه دارند و معتقدند که اگر به بیرون واگذار کنیم و کیفیت غذا پایین تر باشد چه جوابی برای دانشجویان خواهیم داشت که در این رابطه کمک دانشجویان را می طلبیم.
وزیر علوم عنوان کرد: با وجود همه این مشکلات اکنون کار شروع شده و در همین نیمسال تحصیلی در یک یا دو دانشگاه سرویس دهی به دانشجویان از طریق یکی از صنایع غذایی انجام می شود که طبق تعهدات آن غذای با کیفیت و خدمات بهتری ارائه خواهد شد و در ۱۷ دانشگاه نیز رستوران مکمل راه اندازی شده است که از سال تحصیلی جدید شروع به کار می کند.
تامین معیشت، منزلت اجتماعی و امکانات علمی- پژوهشی در صدر دلایل مهاجرت استادان ایرانی
سیمایی اظهار داشت: همین تعداد مقاله که در یک سال توسط پژوهشگران مهاجر منتشر شده است اگر اضافه کنیم به تعداد مقالاتی که الان در پایگاههای بینالمللی، نمایه داریم، رتبه بینالمللی تولید علم ما ۱۴ میشد نه ۱۷. بنابراین اثراث سوء مهاجرت خیلی زیاد است.
وی تاکید کرد : مهاجرت، دلایل مختلف دارد یکی از دلایل جدی مهاجرت، دلیل اقتصادی است، درست است که تمام آرزو و عشق پژوهشگر، کار علمی، تحقیقاتی و فناوری است اما او زندگی هم دارد، زندگی آنها با حمایتها و پرداختهای ما تامین نمیشود.
وزیر علوم یکی دیگر از دلایل مهاجرت را منزلت اجتماعی دانست و گفت: منزلت اجتماعی استادان ما آنچنان که باید رعایت نشده و نمیشود، تاثیر اجتماعی خود را کمتر میبیند، جذابیت هایی که در مقصد است، امکانات پژوهشی که در کشورهای مقصد مهاجرت است خیلی از محققانی داریم که میخواهند فقط زندگی علمی داشته باشند، ولی زندگی علمی، نیاز به ابزار کار مثلا آزمایشگاه مجهز و مدرن دارد، آزمایشگاه های ما مجهز نیستد و آنها می بینند کار علمیشان در اینجا ناقص میماند و به سرانجم نمی رسد به طوریکه اگر ما آزمایشگاهش را تجهیز میکردیم او از کشور نمیرفت، ادامه دارد.
انتهای پیام/