فهمیدن زبان نهنگ‌ها، راهی برای فهم زبان فرازمینی‌ها

دانشمندان می‌گویند با فهم زبان نهنگ قصد دارند زبان فرازمینی‌ها را بفهمند.

فهمیدن زبان نهنگ‌ها، راهی برای فهم زبان فرازمینی‌ها

به گزارش مملکت آنلاین،  دانشمندان می‌گویند گفت‌وگوی میان انسان و وال یا به اصطلاح متداول آن نهنگ، ممکن است روزی به ما کمک کند تا بتوانیم با بیگانگان فرازمینی صحبت کنیم.

به گزارش اسپیس، پژوهشگران با بررسی سیستم‌های ارتباطی نهنگ‌های گوژپشت تلاش می‌کنند نحوه تشخیص و تفسیر سیگنال‌های فرازمینی از فضا را بیاموزند.

محققان موسسه ستی دانشگاه کالیفرنیا دیویس و همچنین بنیاد نهنگ آلاسکا اخیرا موفق شدند با استفاده از یک بلندگوی زیر آبی با یک نهنگ گوژپشت به نام تواین گفت‌وگو کنند. تواین با تطبیق حدود تغییرات میان سیگنال‌های هر تماس طی یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه‌ای، به تماس پژوهشگران پاسخ داد.

اگر این موضوع شما را به یاد فیلم «پیشتازان فضا» (Star Trek) می‌اندازد، واقعیت این است که بله؛ این آزمایش جالب مشابه صحنه‌ای است که در آن، پیام‌هایی از نهنگ‌ بیگانه دریافت می‌شد که تنها زیر آب قابل رمزگشایی بودند

موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی (ستی) با انتشار بیانیه‌ای در همین زمینه، این آزمایش را بازتاب تصورات علمی‌ــ‌تخیلی ما درباره ارتباطات بین‌گونه‌ای توصیف کرد و افزود که این پژوهش، در جست‌وجوی هوش فرازمینی احتمالی در آینده نتایجی در بر خواهد داشت.

برندا مک‌کوان، نویسنده اصلی مقاله‌‌ای که درباره این آزمایش نوشته شد، می‌گوید این نخستین تبادل ارتباطات میان انسان و نهنگ‌های گوژپشت است که بر اساس «زبان» این نهنگ‌ها برقرار می‌شود.

تیم‌های تحقیقاتی موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی ستی به موازات شبیه‌سازی‌ ماموریت‌های فضانوردان به مریخ یا ماه، قصد دارند به منظور شناخت و درک بهتر از نحوه تشخیص و تفسیر سیگنال‌های فضایی، سیستم‌های ارتباطی نهنگ‌های گوژپشت را بررسی کنند.

به گفته دانشمندان، این کار می‌تواند برای ساخت فیلترهایی استفاده شود که هر سیگنال فرازمینی دریافتی را غربال و گزینه‌‌های معنادار را از میان آن‌ها سوا کند.

یکی دیگر از اعضای تیم‌ تحقیقاتی موسسه جست‌وجوی هوش فرازمینی ستی می‌گوید به دلیل محدودیت‌های کنونی سر راه فناوری، یک فرض مهم در جست‌وجوی هوش فرازمینی این است که فرازمینی‌ها به برقراری تماس تمایل دارند و از این رو پیام‌هایشان را به گیرنده‌های انسانی ارسال می‌کنند. به گفته دانشمندان، رفتار نهنگ‌های گوژپشت به نوعی این فرض مهم را تایید می‌کند.

پاسخ تواین به تماس‌های دانشمندان نشان‌دهنده سطح پیچیده‌ای از درک و تعامل او با پیام‌های ارسالی است. نهنگ گوژپشت با شنیدن صدایی که از طریق بلندگوی زیر آبی پخش می‌شد، به منبع صدا نزدیک شد و دور قایق تیم تحقیقاتی چرخید. بر اساس این بررسی، تطبیق حدود تغییرات بین هر تماس تشابه آن را با الگوی مکالمه‌ای انسان نشان می‌دهد.

فرد شارپ، یکی از نویسندگان این مقاله از بنیاد نهنگ آلاسکا، می‌گوید نهنگ‌های گوژپشت بسیار باهوش‌اند و سیستم‌های اجتماعی پیچیده‌ای دارند. آن‌ها برای صید ماهی،  شبکه‌ای از حباب‌ها تولید می‌کنند که به نوعی نشان می‌دهد برای این کار از ابزار مناسب استفاده می‌کنند. این نهنگ‌ها با آهنگ‌ها و تماس‌های اجتماعی هم ارتباط گسترده‌ای برقرار می‌کنند. از این رو دانشمندان بر این باورند که کار با نهنگ‌های گوژپشت فرصتی بی‌نظیر برای بررسی ارتباطات هوشمند در گونه‌های غیر‌انسانی به شمار می‌رود.

این تیم تحقیقاتی برای ساخت فیلترهای پردازش سیگنال‌های بیگانه و جست‌وجوی حیات هوشمند فرازمینی از اصول تئوری اطلاعات بهره می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر