پژوهش جدید درخصوص چرایی احساس خستگی در طول روز با وجود خواب مناسب شبانه

پرخوابی ایدیوپاتیک مرتبط با احساس خستگی بیش از حد در ساعت‌های روز، دشواری در بیدار شدن از خواب، و احساس ‌سردرگمی در انجام کارها است.

پژوهش جدید درخصوص چرایی احساس خستگی در طول روز با وجود خواب مناسب شبانه

به گزارش مملکت آنلاین، پژوهش‌های عصب‌شناسی نشان می‌دهد که شرایط نادر مربوط به خستگی بیشتر از قبل رایج شده است. در این شرایط، افراد به‌رغم آنکه در شب خواب خوبی کرده‌اند، در طول روز احساس خستگی می‌کنند.

یافته‌های جدید آکادمی عصب‌شناسی آمریکا بر پرخوابی ایدیوپاتیک (با علت نامشخص) تمرکز دارد که با احساس خستگی بیش از حد در ساعت‌های روز، دشواری در بیدار شدن از خواب، و احساس سردرگمی در انجام کارها مرتبط است.

دکتر دیوید تی پلانت، نویسنده این پژوهش، می‌گوید: «داده‌های پژوهشی بزرگ درباره خواب را بررسی کردیم و متوجه شدیم که این وضع بسیار شایع‌تر از تخمین‌های پیشین است. این وضع به اندازه برخی از بیماری‌های رایج عصبی و روان‌پزشکی مانند صرع و اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی رایج است.»

به گزارش نیویورک‌ پست، در این پژوهش داده‌های خواب روزانه و شبانه ۷۲۹ نفر با میانگین سنی ۲۹ سال بررسی شد. در این گروه از افراد، ۱.۵ درصد، یعنی ۱۲ نفر، دچار این اختلال بودند.

پیش‌تر تصور می‌شد این میزان ۰.۰۰۵ (پنج‌هزارم) تا ۰.۳ درصد باشد.                 

افراد مبتلا به پرخوابی ایدیوپاتیک (با علت نامشخص) تقریبا نصف زمان افراد بدون این عارضه به خواب می‌روند.

پلانت افزود: «طبق نتایج ما، پرخوابی ایدیوپاتیک به‌نسبت شایع است، شایع‌تر از آنچه تصور می‌شود. بنابراین، تعداد افراد مبتلا به این اختلال بسیار بیشتر از افرادی است که برای درمان‌ آن اقدام می‌کنند.»

برای درک شدت این بیماری، با بررسی ۲۴ مورد، میزان خواب‌آلودگی ارزیابی شد و نیز اینکه چقدر احتمال چرت‌زدن شرکت‌کنندگان هنگام نشستن، صحبت‌ کردن، یا حتی در ماشین متوقف‌شده وجود دارد.

پرخوابی ایدیوپاتیک با پرخوابی نارکولپسی (حمله خواب)، که در آن افراد تمایل به پرخوابی دارند، متفاوت است. افراد مبتلا به پرخوابی ایدیوپاتیک میانگین نمره ۱۴ گرفتند، در حالی که هر نمره‌ای بالاتر از ۱۰ برای متخصصان نگران‌کننده است.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر