ایران سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک خواهدبود / ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی از فردا شروع می‌شود

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان از میزبانی ایران برای برگزاری المپیاد جهانی فیزیک در سال آینده خبر داد.

ایران سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک خواهدبود /  ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی از فردا شروع می‌شود

به گزارش مملکت آنلاین، سید رضا حسینی در نشستی خبری با موضوع فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه دانش پژوهان جوان و درخشش دانش آموزان ایرانی در رقابت‌های بین المللی، اظهارکرد: سال آینده جمهوری اسلامی ایران میزبان المپیاد جهانی فیزیک با شرکت بیش از ۸۰ کشور دنیا است و نخبه‌های بیش از ۸۰ کشور دنیا به ایران می‌آیند و در سوالاتی که ما در شرایط آزمونی طرح می‌کنیم، شرکت می‌کنند.
وی با بیان اینکه ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی سال ۱۴۰۲ از فردا به مدت یک هفته آغاز می‌شود، افزود: به زودی ساختمان باشگاه دانش پژوهان جوان با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود. باشگاه دانش پژوهان جوان سال ۸۰ ساختمان منحصر به فردی داشت که سال ۹۰ و پس ادغامات غصب شد. باشگاهی با امکانات فوق العاده‌ای بود که یک سری افراد با کامیون وسایل باشگاه را بردند. بچه‌ها را از محیطی که برای آنها بود به محیط بسته‌ای که اصلا مناسب آموزش نبود بردند که یک سوم امکانات لازم را داشت و این طبیعی است که در ادامه نارضایتی نخبگانی شکل گیرد. این ساختمان جدید برای باشگاه ساخته شده است و ساختمان قبلی اکنون دست یکی از مدارس است.

رایزنی برای اختصاص سهمیه به المپیادهای نوظهور

کسب ۳۰ مدال طلای المپیاد جهانی دانش آموزی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

حسینی همچنین عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش در حال تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اختصاص سهمیه به المپیادهای نوظهور است.
رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان، درباره افزایش تعداد مدالهای طلای المپیاد جهانی دانش‌آموزی ایران توضیح داد: از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ و طی چهار سال تعداد کل مدال‌های طلای المپیاد جهانی دانش آموزی ما ۲۶ مدال بوده است اما در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و فقط طی دو سال توانستیم ۳۰ مدال طلای المپیاد جهانی دانش آموزی را کسب کنیم و نتیجه ما به طرز عجیبی بهتر شده است و دانش آموزان ما در المپیادهای جهانی درخشیدند. یکی از دلایلی که می‌گوییم کشورهای دیگر خیلی علاقمند هستند تا با ما وارد تعامل شوند، در رقابت‌های ما شرکت کنند و حتی در جاهایی مدرسین ما بروند و به بچه‌های نخبه آنها آموزش دهند، همین نتایج است.

معدل دارندگان مدال طلای المپیاد علمی در دانشگاه شریف بین ۱.۵ تا ۲ نمره بالاتر از سایر دانشجویان این دانشگاه است

حسینی در بخش دیگر سخنان خود درباره شکل گیری المپیادهای علمی، اظهار کرد: طبق بررسی‌هایی انجام شده میانگین معدل دارندگان مدال طلای المپیاد علمی در دانشگاه شریف بین ۱.۵ تا ۲ نمره بالاتر از سایر دانشجویان این دانشگاه است. تا کنون در جمهوری اسلامی ایران دو نفر موفق به کسب جایزه فیلدز شده اند که هر دو این افراد المپیادی بوده‌اند. از سوی دیگر غالب بچه‌های المپیادی در دانشگاه شریف و دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند. بچه‌های مدال آورنده در المپیادها وقتی وارد دانشگاه می شوند، از پاس کردن خیلی از دروس دانشگاهی معاف هستند، البته مقداری رنگ مدال نیز در این امر اثر دارد اما آنقدر جدی نیست.

سرمایه گذاری عجیب و غریب کشورهای دیگر برای جذب و خروج دانش‌آموزان ایرانی مدال آوران المپیادها قبل از شروع مقطع کارشناسی

وی در عین حال جذب نخبگان المپیادی ایران توسط سایر کشورها را تهدیدی جدی عنوان کرد و گفت: همانقدر که این بچه‌ها برای ما مهم هستند، به همان اندازه سایر کشورها تلاش می‌کنند این بچه‌ها را جذب کنند. در این راستا سرمایه گذاری عجیب و غربی می‌شود تا این بچه‌ها حتی قبل از مقطع کارشناسی از کشور خارج شوند. گاهی ما درباره «فرار مغزها» صحبت می کنیم که غالبا بعد از اتمام دوره کارشناسی است اما این بچه‌ها آنقدر مهم هستند که قبل از شروع دانشگاه این فرآیند برای آنها از سوی سایر کشورها آغاز می‌شود. گرچه تا کنون تقریبا ناموفق بوده‌اند اما خب تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان از برگزاری دوره آموزشی مشترک با کشور چین در سال گذشته خبر داد و گفت: چین در المپیادهای علمی رتبه یک دنیا را دارد و از کشور ما دعوت کرد و تمام هزینه‌های کشور ما را داد تا بچه‌های ما با بچه‌های کشور چین به مدت دو هفته بر سر یک کلاس بنشینند و آموزش مشترک داشته باشند. این خیلی مهم است که سال قبل برای اولین بار این امر را داشتیم. خود این امر می‌تواند نهایتا در آینده و احتمالا به زودی منجر به ایجاد المپیادی جدیدی با محوریت ایران و چین و احتمالا روسیه شود که در دنیا شکل گیرد و باقی کشورها نیز بیایند و در این المپیاد جدید شرکت کنند. همچنین سال قبل با کشور روسیه نیز تعامل جدی داشتیم و بچه‌های ما مهمان روسیه برای این دسته از آموزش‌ها شدند.

به گفته وی، بهمن ماه هر سال مرحله اول المپیادهای علمی کشور برگزار می‌شود که سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار نفر در مرحله اول المپیادهای علمی ۱۴ گانه شرکت کردند.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۲ هزار نفر در مرحله اول المپیادها پذیرفته شدند، توضیح داد: آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی کشور غالبا در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود که اغلب سوالات آن تشریحی و عمیق است. تقریبا از آن ۱۲ هزار نفر تعداد ۶۵۰ نفر پذیرفته شدند. پذیرفته شدگان مرحله دوم در هر رشته بین ۴۰ تا ۵۰ نفر هستند. تابستان هر سال همه بچه‌های پذیرفته شده در مرحله دوم المپیادها در باشگاه دانش پژوهان جوان یک دوره شبانه روزی به اسم «دوره تابستان» می‌گذرانند. این ۶۵۰ نفر با شرکت در آزمون‌های انتهای دوره تابستان در شهریور ما که برای هر رشته بیش از یک آزمون و بعضا ۱۰ آزمون است، در هر رشته بین ۸ تا ۱۲ نفر مدال طلای المپیاد آن رشته را کسب می‌کنند.

معافیت دارندگان مدال طلا از شرکت در کنکور سراسری و امکان تحصیل آنها در هر رشته دانشگاهی

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان، با بیان اینکه المپیادهای علمی ما ۱۴ گانه هستند و به دو دسته هفت تایی تقسیم می‌شوند، بیان کرد: هفت رشته از ۱۴ رشته المپیادهای ما از رشته‌های قدیمی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و دارندگان مدال طلای این رشته‌ها از  کنکور سراسری معاف هستند. باقی دانش آموزان در سایر رشته‌های المپیادی تا کنون سهمیه کنکور ندارند و تا سال قبل حتی دارندگان مدال این رشته‌ها عضو بنیاد ملی نخبگان هم نبودند. این دسته از دانش آموزان که از کنکور معاف هستند می‌توانند در هر رشته‌ای از هر دانشگاه کشور تحصیل کنند و عضو بنیاد ملی نخبگان هستند. این دسته از دانش آموزان بعد از مرحله آزمون دوره تابستان دوباره به باشگاه دانش پژوهان جوان برای آزمون انتخابی تیم ملی المپیاد کشور برمی‌گردند و برای انتخاب به عنوان یک عضور تیم ملی المپیاد کشور  تلاش می‌کنند. تعداد این بچه‌ها سالانه ۶۵ تا ۷۰ نفر است.

وی با اشاره به اینکه سال ۸۰ ساختمان اصلی باشگاه گرفته شد و سال ۹۰ این باشگاه و با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادغام شد، یادآوری کرد: ضربه دیگر ما این بود که سمپاد را در همان سال‌ها تنزل رتبه دادند و از سازمان به مرکز تبدیل شد. سال ۹۶ تا ۹۸  نیز رسما حذف سمپاد با کلیدواژه عدالت آموزشی عنوان شد اما رهبری در چند سخنرانی مختلف به اهمیت سمپاد اشاره کردند و دوباره ایده استقلال سازمان ملی پرورش استعداد درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان تقویت شد. نهایتا نیز سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان را مصوب کرد و سال ۱۴۰۱ رئیس جمهوری این اساسامه را ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر