آمریکا: کرونا حاصل حادثه آزمایشگاهی در چین بوده است

مدیر دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) گفت، سازمان او ارزیابی کرده که محتمل‌ترین منشا همه گیری کووید-۱۹ "حادثه آزمایشگاهی بالقوه" در شهر ووهان چین بوده است.

آمریکا: کرونا حاصل حادثه آزمایشگاهی در چین بوده است

به گزارش مملکت آنلاین، کریستوفر رای، مدیر اف.بی.آی در مصاحبه با برت بایر، مدیر شبکه فاکس نیوز در روز سه شنبه گفت، تلاش اف.بی.آی برای مشخص کردن اینکه منشا همه‌گیری کووید-۱۹ کجا بوده، ادامه دارد اما خیلی از جزئیات مربوط به این تحقیقات، محرمانه هستند.

او اظهار کرد: "اف.بی.آی از مدتی پیش این ارزیابی را داشته که محتمل‌ترین منشا این همه گیری حادثه آزمایشگاهی بالقوه در شهر ووهان چین بوده است."

کریستور رای گفت، به اعتقاد او پکن تلاش دارد تحقیقات آمریکا و دیگر اعضای جامعه بین‌المللی را تضعیف کند.

وی افزود: "من فقط این برآورد را دارم که به نظر من، دولت چین تمام تلاش خود را برای مانع ایجاد کردن و سردرگم کردن کارها در اینجا انجام داده است. کاری که ما داریم انجام می‌دهیم، کاری که دولت آمریکا و شرکای خارجی نزدیک ما دارند انجام می‌دهند. و این برای همه مایه تاسف است."

این اظهارات کریستوفر رای چند روز پس از آن مطرح می‌شود که فاش شد وزارت انرژی آمریکا اخیرا با انتشار گزارشی با "اطمینان پایین" نتیجه‌گیری کرده که وقوع نشت آزمایشگاهی مسئول شروع همه‌گیری بوده است.

یک گزارش سال ۲۰۲۱ دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز عنوان کرد، یک "عنصر" جامعه اطلاعاتی آمریکا "اطمینان متوسط" دارد که نشت آزمایشگاهی علت انتشار عمومی کروناویروس است.

در این گزارش نام سازمان آمریکایی که نشت آزمایشگاهی را علت همه گیری می‌داند، ذکر نشد. چندین رسانه گزارش دادند که این سازمان، اف.بی.آی است.

اما آژانسهای اطلاعاتی آمریکا در مورد اینکه منشأ همه‌گیری چیست، اختلاف نظر داشتند.

وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد کسانی که گزارش وزارت انرژی آمریکا را خوانده‌اند می‌گویند، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و یک آژانس دیگر در مورد منشا همه‌گیری مطمئن نیستند، در حالی که این گزارش عنوان کرد، که شورای اطلاعات ملی و چهار آژانس معتقدند که این در اثر یک اتفاق طبیعی از طرف یک حیوان آلوده به وقوع پیوسته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به گزارش وال استریت ژورنال در روز یکشنبه این پاسخ را داد که جامعه اطلاعاتی آمریکا "پاسخ قطعی" در مورد منشاء همه گیری دریافت نکرده است.

او تاکید کرد: "در جامعه اطلاعاتی آمریکا دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از عناصر جامعه اطلاعاتی آمریکا یک نتایج را از یک طرف و برخی دیگر از آنها نتایج دیگری را از طرفی دیگر گرفته‌اند. تعدادی از آنها گفته‌اند که اطلاعات کافی برای اطمینان پیدا کردن ندارند."

کمیته منتخب پاسخ به کروناویروس در مجلس نمایندگان آمریکا که ماه گذشته میلادی تشکیل شد، در جریان این دور از نشستهای کنگره آمریکا منشا همه گیری را بررسی و درباره آن تحقیق می‌کند. از زمان شروع همه‌گیری در سه سال قبل بحث بر سر منشاء آن به میزان چشمگیری سیاسی شده است.

نمایندگان جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی که سال گذشته میلادی انتشار یافت نتیجه گیری کردند که این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون درز کرده است.

انتهای پیام/

منبع: پایگاه هیل

ارسال نظر