دانشمندان به دنبال احیای ماموت‌ها

دانشمندان قصد دارند برای مقابله با تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست، ماموت پشمالو را که حدود ۴۰۰۰ سال پیش در پایان آخرین عصر یخبندان منقرض شد به زندگی بازگردانند.

دانشمندان به دنبال احیای ماموت‌ها

به گزارش مملکت آنلاین، پروژه احیای ماموت قرار است از سوی شرکت «کولوسال» (Colossal) به معنی «غول‌پیکر» که روی پروژه‌های مهندسی ژنتیکی خارق‌العاده تمرکز دارد، انجام شود.

محققان این شرکت معتقدند ظهور دوباره ماموت‌های پشمالو به احیای علفزارهای قطب شمال کمک خواهد کرد، چرا که بدون وجود این گیاهخواران سنگین، این خطر وجود دارد که درختان، خزه‌ها و بوته‌ها سطح زمین را بپوشانند که باعث جلوگیری از نفوذ یخ به اعماق خاک می‌شود.

کولوسال می‌گوید هنگامی که ماموت‌های پشمالو به حیات بازگشتند، می‌توان گله‌‌های پُرشمار این جانوران غول‌پیکر را در مناطق قطب شمال رها کرد تا مشغول پرسه‌زدن و چریدن شوند.

اگر این جانوران احیا شوند، باعث تُنُک شدن خاک خواهند شد که باعث می‌شود «پرمافراست» (‌Permafrost) یا یخ‌زدگی دائمی قطب شمال بتواند آسان‌تر از سطح به عمق زمین نفوذ کند، و بدین ترتیب جلوی فرار کربن به جو گرفته می‌شود.

این شرکت برای اجرای پروژه خود یک منطقه جغرافیایی را در سیبری برای انجام آزمایش‌های مورد نیاز آن ایجاد کرده است.

«پارک پلیستوسن» واقع در استپ‌های سیبری، شرایطی مشابه دوران حیات اصلی ماموت‌ها دارد و قرار است پس از احیای ماموت پشمالو میزبان آن شود.

انتهای پیام/

منبع: العین

ارسال نظر