ادعای دانشمندان چینی: چرخش هسته داخلی زمین متوقف شده است

یافته‌های جدید زلزله‌شناسان نشان می‌دهد که چرخش هسته داخلی زمین اخیراً متوقف شده و حتی می‌تواند این چرخش مقدار کمی معکوس شود.

ادعای دانشمندان چینی: چرخش هسته داخلی زمین متوقف شده است

به گزارش مملکت آنلاین، دانشمندان به‌تازگی کشف کرده‌اند که چرخش هسته داخلی در حدود سال ۲۰۰۹ متوقف شده است و احتمالا به‌زودی شاهد برعکس شدن حرکت آن خواهیم بود.

بر اساس نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه پکینگ در پکن که در مجله Nature Geoscience منتشر شده، چرخش هسته زمین در ده سال اخیر تقریبا متوقف شده است. این توقف ممکن است به معنای آغاز یک دوره حرکت ارتعاشی به مدت زمان چندین دهه باشد.

«یی یانگ» و «ژیائودونگ سونگ» زلزله‌شناسان دانشگاه پکینگ در پکن، امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه‌هایی را که از دهه ۱۹۶۰ از هسته داخلی عبور می‌کنند، تجزیه و تحلیل کردند و تفاوت‌ها را در نحوه ظاهر این امواج و مدت زمان انتشار آن‌ها بررسی کردند.

یانگ و سونگ بر اساس تجزیه و تحلیل خود از امواج لرزه‌ای ناشی از زمین لرزه‌های مشابه که قدمت آنها به دهه ۱۹۶۰ بازمی گردد؛ گفتند که به نظر می‌رسد چرخش هسته داخلی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ متوقف شده و حتی می‌تواند مقدار کمی معکوس شود.

البته این یافته به معنی عدم حرکت مطلق هسته نیست، بلکه می‌گوید که چرخش هسته با چرخش در سطح هم اکنون همان است.

البته این اتفاق بیشتر در ظاهر ترسناک به نظر می‌رسد و ممکن است آگاهی از آن پس از مشاهده فاجعه‌هایی نظیر کرونا باعث نگرانی شما شود. اما در واقعیت، اتفاقات مشابه تا کنون چندین بار رخ داده است.

این اولین باری نیست که هسته داخلی زمین متوقف می‌شود و مشابه این اتفاق، پیش‌تر در دهه ۱۹۷۰ میلادی هم افتاده بود.

220-214614-untitled-150

اکنون دانشمندان چینی با مقایسه الگوهای زمین لرزه‌ای اخیر با داده‌های مربوط به سال ۱۹۹۶ متوجه شده‌اند که همان اتفاقات دوباره در حال شکل‌گیری است و در نتیجه آن، حرکت هسته زمین در حال توقف و یا شاید حتی برعکس شدن است.

این نوسان در چرخش هسته داخلی، همزمان با تغییرات دوره‌ای در سیستم سطح زمین، تعامل بین لایه‌های مختلف زمین را نشان می‌دهد.

در اعماق مرکز زمین، هسته داخلی وجود دارد که تقریباً ۷۴۶ مایل را در بر می گیرد و عمدتاً از آهن خالص و جامد تشکیل شده است.

هسته بیرونی مایع که هسته داخلی را احاطه کرده باعث ایجاد میدان مغناطیسی زمین می شود. به گفته ناسا، با حرکت آهن و نیکل مذاب در هسته بیرونی، جریان های الکتریکی ایجاد و منجر به میدان مغناطیسی می شود. مجله تخصصی Nature Geoscience توضیح می‌دهد که هسته بیرونی به هسته داخلی اجازه می‌دهد تا خود به خود بچرخد.

منبع: العین

ارسال نظر