کنترل بیماری آلزایمر با عصاره بادرنجبویه

محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کپسولی را با استفاده از عصاره گیاه بادرنجبویه برای کنترل بیماری آلزایمر به تولید رساندند.

کنترل بیماری آلزایمر با عصاره بادرنجبویه

به گزارش مملکت آنلاین، آزاده حاتمی از محققان پژوهشکده گیاهان دارویی با اشاره به تولید کپسول کنترل آلزایمر گفت: هر کپسول حاوی عصاره برگ خشک گیاه بادرنجبویه (ملیس) است که برای کنترل آلزایمر و کاهش علایم تحریک پذیری تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: این دارو دارای مصرف روزانه است که همراه با غذا باید مصرف شود.

در یک کارآزمایی بالینی انجام شده توسط تیم محققان این پژوهشکده به ۴۲ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط با سن بین ۶۵ تا ۸۰ سال، میزان فعالیت شناختی بالاتر از ۱۲ و میزان ابتلا به آلزایمر کمتر از ۲، عصاره گیاه بادرنجبویه و به دسته دیگر پلاسبو (دارونما) داده شد.

در این مطالعه، شاخص‌های فراموشی، فعالیت‌های شناختی و عوارض جانبی مورد پایش قرار گرفت و پس از ۴ ماه مطالعه، نتایج به شکل قابل توجه و معناداری نشان داد که آلزایمر خفیف تا متوسط افرادی که از عصاره بادرنجبویه استفاده کرده‌اند در مقایسه با افرادی که دارونما را مصرف کرده‌اند، به خوبی کنترل شده و همچنین عارضه اضطراب و تحریک پذیری به شکل محسوسی نسبت به دسته دوم که دارونما را مصرف کرده‌اند، کاهش داشته است.

تجمع پپتید بتا آمیلوئید در مغز مشخصه اصلی بیماران مبتلا به آلزایمر است که باعث استرس اکسایشی و مرگ سلول عصبی می‌شود و بادرنجبویه با مکانیزم‌های متفاوتی از جمله سرکوب استرس اکسیداتیو، مهار استیل کولین استراز، تحریک گیرنده‌های استیل کولین و مهار آنزیم‌های متالوپرتئیاز ۲ و مونوآمین اکسیداز، اثرات خود را در پیشگیری و کنترل آلزایمر اعمال می‌کند.

عصاره گیاه بادرنجبویه می‌تواند از طریق جبران توان دفاع پاد اکسایشی سلول و پاکسازی گونه‌های فعال اکسیژن ایجاد شده، سلول‌ را از آسیب‌های اکسایشی حفظ کند.

همچنین این گیاه دارای اثر تنظیمی بر روی رفتار بوده و به عنوان آرام‌بخش خفیف، تقویت حافظه، کاهش‌دهنده اختلالات خواب و تضعیف‌کننده علایم اختلالات عصبی که شامل استرس، هیجان و قابلیت تحریک‌پذیری است، استفاده می‌شود.

عصاره برگ بادرنجبویه در تسکین تپش قلب که به واسطه استرس و فشارهای روحی ایجاد شده، می‌تواند مؤثر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر