ممنوعیت حجامت برای افراد زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال

کارشناس طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هرچند حجامت یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری و درمان در طب ایرانی است اما انجام آن برای افراد زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال ممنوع است و برای سایر گروه ها باید با مشورت پزشک انجام شود.

ممنوعیت حجامت برای افراد زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از تارنمای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مریم محمدیان افزود: حجامت موجب تنظیم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش علایم و تسریع بهبودی در بیماریهای ویروسی، بهبود جریان خون در بدن، کاهش چربی خون و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی، کاهش قند خون، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تنظیم هورمونها در بدن می شود و در درمان در برخی از بیماریهای زنان، مسمومیت ها و آلرژیها نیز مهم است.

وی فاصله تکرار حجامت را بسته به نظر تخصصی پزشک متفاوت دانست و اضافه کرد: در فاصله انجام حجامت علاوه بر نظر پزشک، نوع بیماری، طبع فرد و منطقه جغرافیایی سکونت بیمار نیز حائز اهمیت است.

کارشناس طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حجامت در بیماری های نارسایی کلیه و کبد کاربردی ندارد و اگر هدف از انجام آن، پیشگیری است، بهتر است در فصل بهار و پاییز انجام شود. همچنین توصیه می شود در سرما و گرمای شدید و روزهای ابری و توفانی، حجامت انجام نشود.

محمدیان ادامه داد: در اول و آخر ماه قمری و ۲۳ آذر تا ۲۳ دی حجامت ممنوع است و از ۲۲ مهر تا ۲۲ آبان کمتر انجام می شود. همچنین برای درمان غلبه خون یا همان پرخونی، بین ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری زمان بهتری برای حجامت است.

وی توصیه کرد: افرادی که تصمیم به انجام حجامت دارند باید حدود ۲ هفته قبل چیزهایی مانند آب انار یا شربت مصفای خون مصرف کنند تا حجامت نتیجه بهتری داشته باشد.

محمدیان تصریح کرد: حجامت نباید در چاقی و لاغری شدید، کم خونی، خون خیلی رقیق یا غلیظ، سوءمزاج سرد و یا بلغمی، ضعف قلب، ضعف کبد و معده، حجامت در حالت تب، ضعف عمومی، عصبانیت، برخی مشکلات خونی مانند هموفیلی و فشارخون پایین انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

  • ناشناس ارسالی در

    سلام . توضیحِ مربوط به عنوان خبر، در متن نبود .!!
    یعنی نفرمودید که چرا حجامت برای افراد زیر دوسال
    و بالی شصت سال ممنوع است ؟