بازیگر مشهور انگلیسی درگذشت

«آنجلا لنسبوری» بازیگر کهنه کار و انگلیسی سینما، تئاتر و تلویزیون و برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب و تونی در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

بازیگر مشهور انگلیسی درگذشت

به گزارش مملکت آنلاین، «آنجلا لنسبوری» در طول ۷۵ سال فعالیت نمایشی خود سه بار نامزد جایزه اسکار شد، هفت جایزه تئاتر تونی دریافت کرد و ۱۸ بار نامزد جایزه تلویزیونی امی شد که ۱۲ مورد آن برای برای بازی در سریال «او نوشت: قتل» رقم خورد.

«لنسبوری» گرچه در سینما و صحنه تئاتر افتخار زیادی کسب کرد اما بیشترین محبوبیت خود را در تلویزیون به دست آورد و در سال ۱۹۸۴ بازی در نقشی را آغاز کرد که در ابتدا به «ژان استاپلتون» پیشنهاد شده بود: «جسیکا فلچر» رمان‌نویس معمایی ـ جنایی در سریال «قتل، او نوشت» محصول  شبکه سی‌بی‌اس که برای ۱۲ فصل پیاپی به روی آنتن می‌رفت و او برای ایفای این نقش بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ موفق به کسب چهار جایزه گلدن گلوب شد و در دو فیلم تلویزیونی نیز این نقش را تکرار کرد.

او که در دوران نوجوانی توسط «جان ون دروتن» نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس کشف شد، برای ایفای اولین نقش سینمایی خود در فیلم «چراغ گاز» ساخته «جورج کیوکر» در سال ۱۹۴۴ با «چارلز بویر» و «اینگرید برگمن» هم‌بازی شد و برای این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

«لنسبوری» در سال ۱۹۴۵ نیز برای بازی در فیلم «تصویر دوریان گری» برای دومین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد و پس از آن با انعقاد قراردادی با کمپانی «MGM» در فیلم‌های مهمی چون تا زمانی که ابرها کنار بروند» (۱۹۴۶)، «وضعیت کشور» (۱۹۴۸) و «سه تفنگدار» (۱۹۴۸) مقابل دوربین رفت و در درام‌های دهه ۵۰ میلادی چون «تابستان گرم و طولانی» و «تاریکی بالای پله ها» حضور ماندگاری داشت.

او در سال ۱۹۵۷ و با نمایش «هتل پارادیزو» حضور در صحنه تئاتر برادوی را آغاز کرد و نقش‌ آفرینی او در نمایش «طعم عسل» در سال ۱۹۶۰ توجهات زیادی را به خود جلب کرد. دو سال بعد، او نقش اصلی را در نمایش موزیکال و اقتباسی «ماما» بر اساس رمان زندگی‌نامه‌ نوشته «پاتریک دنیس» ایفا کرد و نزدیک به دوسال به روی صحنه می‌رفت و طی این مدت تنها دو هفته استراحت کرد، نقشی که جایزه تونی بهترین بازیگر زن در یک فیلم موزیکال را برایش به ارمغان آورد.

«آنجلا لنسبوری» در ادامه سه جایزه بازیگری تونی دیگر در شاخه نمایش موزیکال برای «دنیا عزیز»، «کولی» و «سوئینی‌تاد» کسب کرد و پنجمین جایزه تونی خود را نیز در شاخه بهترین بازیگرزن یک نمایش برای «روح بلیث» دریافت کرد.

او در سال‌های پایانی فعالیت خود جایزه اسکار افتخاری سال ۲۰۱۳، جایزه یک عمر دستاورد از انجمن بازیگران آمریکا (۱۹۹۷) و آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا- بفتا (۲۰۰۳) دریافت کرد و ملکه الیزابت دوم در سال ۲۰۱۴ با اعطای نشان امپراتوری بریتانیا از این بازیگر توانمند تقدیر کرد.

«لنسبوری» در طول سال‌های فعالیت در مجموع یک جایزه اسکار افتخاری، سه نامزدی اسکار، ۱۸ نامزدی جایزه امی، یک نامزدی جایزه گرمی، شش جایزه گلدن گلوب و شش جایزه تئاتر تونی دریافت کرد.

انتهای پیام/

منبع: ورایتی

ارسال نظر