فراخوان ساخت مستند برای حوادث تروریستی اخیر کشور

دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک درباره برگزاری این رویداد که اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، توضیحاتی را ارائه و عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار مستند در برنامه‌های رادیویی است.

فراخوان ساخت مستند برای حوادث تروریستی اخیر کشور

به گزارش مملکت آنلاین، دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

حمیدرضا افتخاری، دبیر جشنواره ی ملی مستند رادیویی پژواک درباره جزئیات برگزاری این جشنواره یادآور شد: ایده اصلی این جشنواره از سوی معاون صداست. این جشنواره امسال دومین دوره خودش را با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» برگزار می‌کند و هدف از برگزاری آن، احیای ساختار مستند در برنامه‌های رادیویی است؛ البته برنامه‌هایی که از نظر کیفی ارتقای جایگاهی و قابلیت پخش در جدول پخش شبکه‌ها را داشته باشد.

وی مستند رادیویی را بخش مغفول در این رسانه شنیداری دانست و گفت: جشنواره پژواک یک جشنواره تخصصی برنامه‌های مستند در رادیو است و اهدافی مانند شناسایی و معرفی استعدادها، ‌ به‌روزرسانی دانش مستندسازان و ایجاد تنوع در ساختارهای برنامه‌سازی رادیو را دنبال می‌کنیم.

 افتخاری درباره تاریخ ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره گفت: جشنواره عملا از اول مهر با اعلام فراخوان کار خودش را آغاز کرده و مراسم اصلی روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد.

دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با یادآوری اول بهمن ماه به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار گفت: چهار ماه برای ارسال آثار فرصت داده شده و چون باید زمانی هم برای داوری آثار اختصاص داده شود، ‌به همین خاطر این مدت تمدید نخواهد شد.

وی ضمن اینکه از علاقمندان خواست با مراجعه به www.pejvakirib.ir  آثارشان را از بخش فراخوان ارسال کنند، گفت:‌ در بخش مردمی، دو گونه آثار را دریافت می‌کنیم که شامل ساختار مستندهای گزارشی و مستندهای روایی است که این دو ساختار مستند برای مخاطب عام و آماتور در نظر گرفته شده و قابل دسترس و راحت‌تر هست. در بخش ویژه نیز آثار حرفه‌ای را دریافت می‌کنیم که این بخش با دو موضوع شهدای مدافع امنیت و حوادث تروریستی اخیر مثل حوادث ایذه و حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) و ... آثار را دریافت می‌کنیم.

افتخاری درباره اینکه چه کسانی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند گفت: در بخش مردمی همه علاقمندان به غیر از برنامه‌سازان صداوسیما که در رادیو مشغول فعالیت هستند، و برنامه‌سازان صداوسیما نیز فقط در بخش حرفه‌ای می‌توانند شرکت کنند.

دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک درباره ملاک‌های داوری برای انتخاب برگزیدگان گفت: برای یک برنامه مستند، ملاک داوری متناسب با ملاک‌های تولید یک برنامه رادیویی است ولی برای آثار جشنواره پژواک، پنج ویژگی شامل پژوهش محور بودن، ژرف‌اندیش وعمق در نگاه به مسائل و موضوعات، وضوح و کیفیت شنیداری خوب، اصالت محتوا و بدیع بودن اثر، کارآیی و رویکرد مناسب در پرداخت به سوژه، ملاک‌های اصلی برای انتخاب یک برنامه مستند در جشنواره است.

افتخاری در ادامه گفت: امسال جشنواره پژواک دومین سال خودش را تجربه می‌کند و باید این جشنواره به یک بلوغ ساختاری برسد تا بخش بین‌المللی را به آن اضافه کنیم که امیدواریم در جشنواره پنجم این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به دستور رئیس سازمان صداوسیما در مراسم اختتامیه جشنواره گذشته درباره تغییر وضعیت استخدامی افراد برگزیده جشنواره، گفت: برگزیدگان دوره قبل در سیکل استخدام رسمی سازمان قرار دارند و در این دوره هم اگر مجوز صادر شود همین امتیاز را برای برگزیدگان قائل خواهیم بود.

افتخاری، جشنواره پژواک را محکی برای تولیدکنندگان مستند رادیویی دانست و گفت: از مخاطبان رادیو که علاقمند به کار تولیدات رادیویی هستند می‌خواهم این جشنواره را جدی بگیرند. آثاری که به مرحله داوری راه پیدا کنند از طریق شبکه رادیویی مستند پخش می‌شود و این جشنواره فرصتی است که علاقمندان به تولیدات رادیویی مستند، خودشان را محک بزنند.

دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک آموزش را بخشی مهم از این جشنواره دانست و تصریح کرد: در سایت مربوط به جشنواره بخش آموزش را راه‌اندازی می‌کنیم تا افرادی که با فضای برنامه‌سازی آشنایی ندارند بتوانند از این طریق، آموزش‌ها را دنبال و برنامه تولید کنند.

پایان پیام/

ارسال نظر