مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

بجای روغن جامد و نیمه‌جامد، از روغن مایع استفاده کنید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف روغن های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگها، آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) ، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می شود.

بجای روغن جامد و نیمه‌جامد، از روغن مایع استفاده کنید

به گزارش مملکت آنلاین، زهرا عبداللهی با بیان این مطلب، افزود: بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد همچنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می دهد.
وی با بیان این که مصرف خانگی روغن های جامد به هیچ عنوان توصیه نمی شود و روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی ها، عمدتاً در قنادی ها کاربرد دارد، افزود: اسید های چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها  را بدنبال دارد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این که این روغن ها درحال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند، گفت: ولی باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم  در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد و مصرف آنها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون  LDL  ، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را بدنبال دارند. به ویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.
عبداللهی افزود: توصیه می شود برای پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی از روغن های مایع با منشاء گیاهی استفاده شود. چربی های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می کند.
وی اظهار داشت: روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع که برای حفظ سلامت قلب ضروری است را دارند و میزان اسید چرب ترانس  آن کمتر از 2 درصد  و در بعضی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر